Ce înseamnă al șaselea Cannes al lui Mungiu?

Ce înseamnă al șaselea Cannes al lui Mungiu?

Dacă am socotit noi bine (împreună cu Internet Movie Database), Premiul pentru regie acordat filmului „Bacalureat” este al șaselea obținut de Mungiu la Cannes. Noul val al cinematografiei ne-a obișnuit deja cu astfel de distincții, pe care a început să le primească în 2004. Dar ce spun statisticile, în general, nu numai despre premiile lui Mungiu, ci și în general despre cinematografia românească?

Dacă e să ne luăm după cifre, Cannes-ul are o istorie de amor mai lungă cu cinematografia românească. Istoria începe în anii '60, ai deschiderii, prefațată de Ion Popescu-Gopo, care sparge gheața în 1957 cu un premiu pentru scurtmetraj („Scurtă istorie”), în care Omulețul lui se naște, efectiv, din maimuță. În 1965 și 1966, Liviu Ciulei și Mircea Mureșan câștigă Premiile pentru cea mai bună regie și pentru debut, cu două ecranizări după Rebreanu, „Pădurea spânzuraților” și „Răscoala”. Mirel Ilieșiu mai ia în 1968 un Palme d'Or pentru scurtmetraj, pentru „Cântecele Renașterii”, documentar despre Madrigal, cu care seria succeselor se oprește, din condiționării ideologice pe care Ceaușescu le impune culturii românești după primii ani de domnie. Premiile cinematografiei românești se împuținează drastic până prin '94, când Pintilie și Daneliuc sunt nominalizați la Cannes („O vară de neuitat”, „Prea târziu”, „Patul conjugal”). Primul regizor din noul val al cinematografiei care câștigă la Cannes este Cătălin Mitulescu, care primește în 2004 un Palme d'Or pentru scurtmetraj („Trafic”). Ulterior, Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Cristian Nemescu și, bineînțeles, Cristian Mungiu primesc diferite distincții la același Cannes.


Mungiu în noul val

Cele mai importante premii ale lui Mungiu sunt un Palme d'Or în 2007, pentru „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile" și distincția pentru scenariu, primită în 2012 tot la Cannes, pentru „După dealuri”. Dintre regizorii noului val, premii de același grad de magnitudine a mai luat Călin Netzer (Ursul de aur la Berlin, în 2013, pentru „Poziția copilului”). Florin Șerban și Radu Jude au câte un Urs de argint pentru „Eu când vreau să fluier, fluier” (2012) și „Aferim!” (2015).

În mod curios, din palmaresul noului val lipsesc premiile la Festivalul de la Veneția, unde au fost distinși după 1990 doar Dan Pița și Lucian Pintilie. La Locarno, au primit așa-numiții leoparzi Marian Crișan („Morgen”, 2010) și Adrian Sitaru („Din dragoste, cu cele mai bune intenții”, 2011).


Cristian Mungiu: palmares la Cannes

4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (2007): Palme d'Or, FIPRESCI, Premiul pentru Cinema al Sistemului Național de Educație Francez

După dealuri (2012): Premiul pentru scenariu, Premiul pentru cea mai bună interpretare feminină

Bacalaureat (2016): Premiul pentru regie


BACALAUREAT: HARTA INFRACȚIONALĂ

Deși este un film lent, fără ambiții legate de suspans, „Bacalaureat” poate fi „citit” și ca un policier despre o încrengătură de relații care duc la ceva asemănător cu o rețea de crimă organizată. „Șapte Seri” a analizat filmul prin prisma paragrafelor de Cod Penal care intervin în acțiune.

Investigațiile jurnalistice din ultimii ani folosesc în mod extins conceptul așa-numitei hărți relaționale, care leagă personajele-cheie ale unei rețele prin intermediul companiilor deținute și al fluxurilor de bani. „Bacalaureat” are loc într-o lume de provincie, unde traseul banilor este înlocuit de un fel de bartere având ca obiect buna voință și chiar omenia. Cu excepția violatorului, toate personajele prinse în încrengătura din jurul protagonistului, Romeo, sunt oameni obișnuiți, mânați în principal de intenții bune și preocupați de viitorul unui copil, anume Eliza. Totuși, felul în care ele relaționează este încadrabil în paragrafe de lege. Chiar dacă nu funcționează ca un spoiler, harta alăturată arată cât de bine construită și complexă este trama filmului lui Mungiu. Dacă o priviți după ce vedeți filmul, veți fi surprinși câtă ilegalitate potențială se află în relații considerate normale într-un oraș oarecare din Caraș-Severin.

Foto: GETTY IMAGES, MOBRA FILMS


Comentarii

Cele mai citite

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

10 motive pentru care să te uiţi la serialul

10 motive pentru care să te uiţi la serialul "Valea Mută"

"Mama. Eseu despre iubire", o expoziţie de fotografii plină cu tandreţe

Filmul

Filmul "Două lozuri" - anatomia unei comedii

Marea bătălie  a ecranelor. Film de artă sau film de public?

Marea bătălie a ecranelor. Film de artă sau film de public?

"Valea Mută" - Cronica primului episod

Cronică de film • Silence

Cronică de film • Silence

"Cei 7 magnifici" - povestea din spatele ecranului

Recenzie de film • Julieta

Recenzie de film • Julieta

Filme noi și alte recomandări pentru săptămâna 9-15 septembrie 2016

Filme noi și alte recomandări pentru săptămâna 9-15 septembrie 2016

Promo

Inteligența Artificială în Marketing

Inteligența Artificială în Marketing

Chakre și drumuri revoluţionare

Chakre și drumuri revoluţionare

Ai carte ai parte

Ai carte ai parte

Tendinţe în designul de interior al livingului

Tendinţe în designul de interior al livingului

SIXT Group România lansează ATELIERUL UNION MOTORS

SIXT Group România lansează ATELIERUL UNION MOTORS

Mai multe

În 2021 peste 4 milioane roboți vor lucra cot la cot cu oamenii

În 2021 peste 4 milioane roboți vor lucra cot la cot cu oamenii

20 de ani de Șapte Seri, 20 de săptămâni cu super premii

20 de ani de Șapte Seri, 20 de săptămâni cu super premii

Lecții distractive de educație rutieră, în magazinele Lidl din întreaga țară

Lecții distractive de educație rutieră, în magazinele Lidl din întreaga țară

Noaptea Târziu: Suntem serioși când facem caterincă!

Noaptea Târziu: Suntem serioși când facem caterincă!

Interviu Silvana Mihai

Interviu Silvana Mihai

TIKE! SNEAKER HUB S-A DESCHIS ÎN BUCUREȘTI

TIKE! SNEAKER HUB S-A DESCHIS ÎN BUCUREȘTI

Ghidul complet al pensulelor de machiaj

Ghidul complet al pensulelor de machiaj