"Valea Mută" - Cronica primului episod

Încă înainte de a vedea primul episod al miniseriei VALEA MUTĂ, recunosc că m-am întrebat: o să fie doar un alt serial românesc, fie el și marca HBO? Răspunsul e da, e un alt serial românesc, și nu, nu seamănă deloc cu nimic din ce a văzut piața până acum.

Suntem într-o cabană la munte și doi adolescenți fumează iarbă, se prostesc, se sărută, ajung în pat împreună. Un început cinstit de banal pentru un serial dacă cei doi ar fi o fată și un băiat, și nu doi băieți. Așadar, un început suficient de curajos pentru o producție autohtonă, care pune pe masă o temă fierbinte în societatea noastră: cum îi receptăm pe cei diferiți de noi, cum ne raportăm la ceilalți, cât de greu atârnă rușinea și frica în țesătura de relații sociale și de familie. Nu e o scenă gratuită, sex de dragul sexului sau sex de dragul ratingului, pentru că ea declanșează acțiunea și e cheia care poate rezolva misterul unei crime.

„Valea Mută” este o adaptare a unui serial norvegian, Oyevitne/ Eyewitness, multi-premiat și cu drepturi vândute în toată lumea, inclusiv pe piața americană. Varianta românească păstrează suficient de mult din specificul seriilor de profil nordice, acum foarte în vogă printre pasionații de seriale, mai ales ca ritm și ca suspans: niciodată lucrurile nu sunt ceea ce par la prima vedere.

Spectatorul e „testat” tot timpul, „antrenat” într-o joacă de-a aparențele care se dărâmă pe rând. O familie obișnuită e, de fapt, plină de complicații, un tată de mafioți e, de fapt, lider spiritual al unei comunități. Un infractor e, de fapt, omul legii. Clarificările nu sunt cu explozie întârziată, intriga avansează dezvăluind micile adevăruri, care, uneori, se pot dovedi și ele doar niște aparențe. În acest fel, fiecare personaj capătă profunzime și sens.

La discuția de după vizionarea de presă a primului episod, scenaristul (Cristian Barna) și regizorul (Marian Crișan) au lăsat cumva impresia că realitatea foarte românească prezentată în serial nu a fost îndelung premeditată, ci pur și simplu e o construcție care a apărut spontan în jurul subiectului principal, dezlegarea unei crime spectaculoase. Sigur, pentru privitor nu e importantă premeditarea sau lipsa ei, dar cert e că „Valea Mută” conține teme aflate pe agenda publică: clanuri mafiote, comunități izolate (nu în sens fizic, ci social), defavorizați, religiozitate, violență (chiar și o scenă de bullying într-un liceu), autorități corupte, luptă între servicii. „Valea Mută” e, probabil, cea mai bună producție HBO de până acum, excelent filmată (Tudor Mircea semnează imaginea), cu un scenariu care ține și niște actori (mai ales cei tineri și foarte tineri) care promit un viitor luminos.

Citeşte interviul luat celor 2 actori principali Vlad Bălan și Theodor Șoptelea.

VLAD BĂLAN
Vlad s-a născut în 1993, în București. În perioada liceului a fost membru al trupei de teatru Brainstorming și a jucat la Teatrul de Comedie în spectacolul „Draga Elena Sergheevna”. Pe perioada facultății a colaborat cu mai multe teatre independente și a câștigat Premiul pentru debut în cadrul Festivalului Național de Teatru Independent în 2015. În prezent este masterand în arta actorului și colaborează cu mai multe teatre din București.

THEODOR ȘOPTELEA

Theodor s-a născut în 1998, la Botoșani. Din 2012 este membru al trupei de teatru DramaClub din Botoșani, alături de care a participat la festivaluri de teatru pentru tineri, dar și la festivaluri de renume. Printre piesele de teatru în care a jucat se numără „Sssst”, adaptare după „Îmblânzirea scorpiei”, „La Lilieci”, „Steaua fără nume”, „Harap-alb”, „Împăratul muștelor” etc. A primit distincții speciale și premii pentru rolurile sale la diferite festivaluri pentru adolescenți.

RODICA LAZĂR
Rodica Lazăr joacă o procuroare de 40 de ani, Elena Zamfir, cu o personalitate puternică, nedispusă să facă compromisuri. Cariera ei, încununată de rezolvarea unui caz care a dus la căderea unei rețele infracționale protejate de politicieni, este la o cotitură. Dorind mai puține presiuni, se mută la Brașov, unde preia cazul crimei din Valea Mută.

EMILIAN OPREA
Emilian Oprea îl joacă pe Robert Dima, un tip șarmant, sigur pe sine și cameleonic, fără trecut, rădăcini și angajamente, cu un background profesional bun, care îl propulsează în funcția de șef al Direcției de Operațiuni Speciale DIICOT. E un om care nu se dă în lături să folosească mijloace neortodoxe pentru a-și atinge scopurile.

Află 10 motive pentru care să te uiţi la serialul "Valea Mută".

Fotografii de Adi Marineci pentru HBO România