O sută de ani cu mașini românești

O sută de ani cu mașini românești



Să o spunem în limbaj auto: într-o lume în care un Ferrari face „0-100” în câteva secunde, ţara noastră a avut o acceleraţie puternică și a ajuns de la 0 la 100 de ani într-un secol.




Malaxa 1C


Autoturismul Malaxa 1C, mai bine cunoscut și ca Malaxa, nu a fost chiar primul făcut în România. Hai să spunem că este recunoscut îndeobște ca prima mașină românească de serie. Care, ironie!, poartă numele unui aromân. Deci prima mașină aromânească, să fim corecţi politic cu minorităţile! La proiect au lucrat ingineri de la uzinele A.S.A.M. și Malaxa din București și de la I.A.R. Brașov, conduși de Petre Carp. (Nu, nu este cel cu care stătea la cafele Eminescu. Asta mai lipsea: să-l avem pe Eminescu băgat și în conceperea primului automobil românesc.)


Automobilul a fost realizat în 1945, în combinatele de la Reșiţa ale marelui burghezo-moșier Nicolae Malaxa. La vremea aceea Malaxa era un fel de Lakshmi Mittal din ziua de azi. Nu în sensul că era indian, ci în sensul că deţinea cam toate combinatele de siderurgie/ metalurgie/fiare/table din România. Cu diferenţa că Malaxa le construise singur de la zero, în timp ce niște băieţi deștepţi le-au luat pe nimica toată de la statul român, fost comunist, care le luase de la Malaxa. În fine, nu aș vrea să mă mai enervez acum, la ceas aniversar.


Pixel Cars: Malaxa 1C (1945) by VladAnchor / Deviantart


Nicolae Malaxa



Mașina avea un motor cu trei cilindri în stea (cam cum făcea BMW-ul pentru avioane), răcit cu aer, în doi timpi, de 30 CP. Pentru vremea aia era o mare șmecherie. Malaxa avea un șasiu tubular, caroserie din oţel, în care însă apăreau și elemente din aluminiu. Modelul avea „totul spate” (motor, cutie de viteze etc.) și era suficient de mare cât să urce în ea șase oameni. Pentru răcirea motorului, inginerii prevăzuseră un acoperiș cu pereţi dubli. Pe acolo trecea curentul de aer din faţă, de deasupra parbrizului, ajutat și de un ventilator, spre consola din spate. Motorul cântărea vreo 80 kg, iar împreună cu transmisia (diferenţial, cutie) avea 150 kg. Viteza maximă era de 120 km/h. Dacă mă uit la baragladina asta din 1945 și îmi amintesc că Daciile, mai noi, din anii '80 abia prindeau, la vale, 120 km/h, și ăia doar pe bordul care arăta mult în plus, îmi dau seama că stăteam binișor pe industrie auto. Consumul ar fi fost de 10 l/100 km. Sună decent, chiar și pentru anii '70.


Rușii! Stop joc!


Problemele au apărut odată cu rușii. Mai exact, odată cu un mare mahăr sovietic, care, într-o vizită la Sofia, a fost plăcut impresionat de mașină și a cerut mutarea liniei de asamblare în U.R.S.S. Ce căuta o Malaxa la Sofia, fi-r-ar mama ei de viaţă?! Dar ce căuta rusul la Sofia? Pardon, asta știm: elibera niște popoare. Deci învingătorii sovietici nu au umflat doar fabricile făcute în Germania de alde Ferdinand Porsche, BMW sau Benz. Ne simţim cumva mândri să fim – pe linie de prăduială sovietică – alături de domnii teutoni mai sus numiţi. De fapt, poate că oficialul sovietic o fi fost fascinat doar de ceasurile de bord, de la ulei, apă, și nu s-a înţeles cu translatorii, așa că ne-au confiscat toată uzina.


Noi am rămas cu cele deja fabricate aici. Unele estimări dau o producţie de vreo 800 de bucăţi pe an, între 1945 și 1947. Și am mai rămas și cu niște tancuri rusești.


Malaxa 1C făcut din 1945 la Reșiţa




Marta


În 1908, Primăria Arad dă dea teren pentru o fabrică celor de la Westinghouse, din Le Havre, reprezentanţa franceză a americanilor de la Westinghouse. Aici a început și fabricarea lui Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, prescurtat MARTA. La 1910 aici se fabricau motoare și alte cele pentru camioane, autobuze sau trenuri. Nu știm dacă ungurii or fi fost în Ardeal înainte românilor, dar uite că, pe partea de mașini, par primii. Cu denumirea cel puţin, că sigur aveam și noi câţiva ingineri în uzina aia. Plus niște paznici care furau piese. Motoarele, în patru cilindri erau de 20 CP, 30 CP și 40 CP. Transmisia se spune că era prin cardan la modelele mai puţin puternice și pe lanţ la varianta cu 40 CP. A mai existat și o variantă mai luxoasă, cu motor de 8.000 cmc și 60 CP.


Variantă de taxiuri Marta


Unul dintre primele camioane construite la Arad





După vreo 150 de bucăţi fabricate până în 1912, americanii francezi, sau francezii americani, dau faliment, Austro Daimler preia uzina și face sub licenţă în principal niște taxiuri cu motoare de 2.500 cmc, și puteri de 18 sau 22 CP, păstrând numele Marta. De aici se exportau în tot imperiul austro-ungar și nu numai. Până prin 1914 aici s-au fabricat cam 650 de autoturisme și autobuze. Pe timpul războiului trec la producţia de motoare de avion, iar după Marea Unire, când Ardealul ajunge la patria mamă, uzina est e r eb ot e zat ă ASTRA. Pentru puţină vreme se vor mai fabrica aici preponderent utilaje, vagoane, camioane și autobuze ceva mai luxoase.



Imagini din fabrica de la Arad


Primele mașini cu steaua Mercedes făcute în România



De Alexandru Duțu



Comentarii

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Promo

Ce să mănânci când ești răcit

Ce să mănânci când ești răcit

De ce ai nevoie de muzică pentru un antrenament eficient? - Lifestyle Review

De ce ai nevoie de muzică pentru un antrenament eficient? - Lifestyle Review

O fotografie imprimată, numeroase momente de bucurie

O fotografie imprimată, numeroase momente de bucurie

Exploziile emoționale - 6 aspecte esențiale despre ce sunt și cum să acționăm, oferite de psihologul american Albert J. Bernstein

Exploziile emoționale - 6 aspecte esențiale despre ce sunt și cum să acționăm, oferite de psihologul american Albert J. Bernstein

„Blestemul Insulei Oak” revine la HISTORY cu un nou sezon

„Blestemul Insulei Oak” revine la HISTORY cu un nou sezon

De ce doare capul și cum te tratezi

De ce doare capul și cum te tratezi

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Telefonul Medicului - un ajutor destinat întregului personal din linia întâi în lupta împotriva COVID-19

Telefonul Medicului - un ajutor destinat întregului personal din linia întâi în lupta împotriva COVID-19

Răzvan Stoica & Solitude - diseară, la ora 19:00, la Radio România Muzical

Răzvan Stoica & Solitude - diseară, la ora 19:00, la Radio România Muzical

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere