Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

Bentley Bentayga, poate

La începutul rubricii auto o să vă luăm de sus de tot. De la Bentayga.  Bentley Bentayga, ca să sune british. Dar nu orice Bentayga, ci unul despre care se spune că ar fi „cea mai de săraci mașină de bogați”. Fiindcă e diesel. Dieselul e pentru toți economie și pentru mulți economia e sărăcie. Buuuun!


S-o luăm cu începuturile, mai exact cu domnul Soichiro Honda Îl știți, un fierar dintr-un sătuc de la poalele muntelui Fiji (vezi vederile atârnate de administratorii comuniști pe casa scării), care l-a dezmoștenit pe fi-su la majorat și l-a pus să înceapă munca în uzina unde el ocupa postul de patron miliardar de la mătură, ca să se învețe ăla mic cu greul în viață. Acum vreo treizeci de ani, bătrânul Honda le răspunde oarecum obraznic unor ziariști cam așa: inginerii Honda nu-și vor murdări niciodată mâinile ca să proiecteze un diesel. Unii l-ar fi auzit chiar accentuând „niciodată, niciodată”. Așa era Soichiro, aprig, ce să-i faci! Deci cam asta era imaginea dieselului nu cu mult în urmă. Anii au trecut, Soichiro s-a dus „să facă mașini cu îngerii”, iar inginerii Honda fac acum motoare diesel în draci.


Anii au continuat să treacă și, la parastasul de 27 de ani al lui Soichiro, în 2008, Bentley face un sondaj printre clienții americani și asiatici, în urma căruia ne-o aruncă de la obraz: Bentley nu o să aibă motoare diesel. În 2008 anunțul nu a fost făcut de Walter Owen Bentley, MBE, numele legendar care fondase compania, ci de directorul neamț pus de Volkswagen, Franz- Iosef Paefgen, un nene doar cu prenume legendar.


Compania Mulliner se ocupă de personalizarea interioarelor pentru mașinile Bentley.


Anii au trecut din nou și în 2016 iese pe piață Bentley Bentayga, primul diesel din istoria de 97 de ani a mărcii. Niciodată să nu spui niciodată diesel. La primul Bentley pe motorină, avem un motor V8 de 4 litri, pe care probabil îl știți de pe Audi SQ7 și Porsche Panamera. Aici scoate 429 CP (deci peste 100 CP pe litru de capacitate cilindrică; dacă ar auzi d-alde Honda, tăticul motoarelor supraturate pe benzină, mai ales la motociclete!). Dar mai important e că dă 900 Nm la numai 1.000 de turații/minut. 2.390 de kile de SUV Bentley ajung în 4,8 secunde până la sută și apoi la 270 km/h viteză maximă. Același motor vine cu o limitare la 250 km/h la Audi SQ7, dar asta ne interesează mai puțin, având în vedere că nici de SQ7 nu am toți banii luna asta. Și cred că nici în viața asta. Tot la cifre englezii mai comunică și un consum de 7,9 l la sută. Ei, asta să i-o spuneți proaspătului manager general de la Dinamo, adică lui Mutu. Dar chiar dacă n-o consuma baragladina 7,9 în medie și consumă un 10 l afară și un 15-20 în oraș, tot e senzațional. Ei se laudă cu o autonomie de 1.000 km (rezervorul are doar 85 de litri), dar și dacă ai 7-800 km tot e ceva, față de cât o mânca benzinarul, care, ce-i drept, „bagă” 301 km/h în loc de 270 km/h, cât spuneam că are dieselul.


Breitling a produs un ceas special pentru Bentley.


Bănuiesc că partea de cifre vă interesează mai puțin, chiar dacă cred că noi știm cifrele mult mai bine decât cei care au bani și chiar cumpără o astfel de mașină. Mă gândesc că la mașina asta e și de prost-gust să-i știi specificațiile tehnice când o cumperi. Chiar nu se face. E țărănie! Datele le știm, repet, noi, „ăștiălanți”. Vă mai dau doar două numere în baza zece de numerație: 

1) peste 200.000 de euro costă autovehiculul; 

2) Nouă români au rezervat cu banu’ jos modelul încă de când a fost anunțat, hăt, cu multă vreme în urmă, în ianuarie, iar unul din ei a plătit 310.000 de euro. Au rămas doar nouă, fiindcă s-a epuizat cota alocată de Bentley României. Deci, dacă vă bate gândul, trebuie să vă înscrieți cu mai bine de un an înainte, cam ca la Daciile lui Ceaușescu.


Și dacă am terminat cu numerele, matematica, fizica și finanțele modelului, să vă mai spunem câteva povestioare despre acest Bentayga. Divizia de personalizare Mulliner – un fel de luxul luxului – vă oferă la un SUV Bentayga și o trusă de pescuit, cum vedeți în fotografii. Lansete, mulinete, cârlige, un dezumidificator în interior, nebunie! Bine că nu-ți dă și un borcan de râme. Deci dacă optați pentru un Bentayga Mulliner, faceți-vă calculul că vă mai scoateți din bani mâncând peștele pescuit o perioadă.


Rentează! Bine că nu ți-au dat un ditamai năvodul, Mila 23 style. Sau o diodă de televizor Diamant, să pescuiești la curent, ca braconierii. E mai comod. Sau să-ți ofere opțional un detector de metale. De ce? Păi, dacă, venind din Deltă, cumperi pește de la băieții de pe podul Cernavodă, s-ar putea să afli acasă că, din cele 12 kile ale crapului, șapte sunt niște bile de rulment strecurate cu grijă în burta animalului. Mare atenție, dragi posesori de SUV Bentley amatori de pescuit! Lumea e plină de pericole. Și de bile de rulment. Tot pe acolo aveți grijă și la borcanul de icre negre, în care braconierul a strecurat o bucată de picior de scaun sau de masă. Să nu luați scândură la preț de caviar. Se face, credeți-mă, c-am copilărit la Dunăre!


Presa britanică susține că regina Elisabeta a II-a a fost primul client al SUV-ului Bentley Bentayga.


Tot la SUV-ul ăsta, Bentley îți mai poate oferi un set de lumini de întâmpinare care proiectează pe sol logo-ul Bentley sau orice alt logo. Asta mi se pare de mare angajament. Vă dați seama că poți proiecta pe asflat, în fața domnișoarei pe care vrei să o agăți în Dorobanți, textul: „Bună păpușe, te fac o citronadă?” Să creadă aia că e un mesaj direct de la Dumnezeu din ceruri. Frumos! Elegant! La interior, Bentley îți mai poate oferi, pe partea dreaptă a planșei de bord, deasupra torpedoului, ceva care vrea să aducă cu o operă de artă: un peisaj realizat manual din 32 de bucăți individuale și șase tipuri de lemn nobil, care cică ar reda imagina stâncii Bentayga, din Gran Canaria. (Aveți în fotografie mânuțele domnului care a avut răbdarea și migala să făurească opera de torpedou.)


În încheiere poate că ar trebui să răspundem la această întrebare: faptul că un Bentley are motor diesel ne dă voie să vorbim, cum spuneam, despre „cea mai de săraci mașină de bogați”? Nu prea. Deocamdată. Dieselul este pe o mașină de teren (din ce știu eu, cel mai scump autoturism cu diesel), o chestie care trebuie să împrumute destul din forța unui tractor. Iar pentru așa ceva s-a făcut dieselul: vapoare, camioane, arături de primăvară. Pe stânci ai nevoie de 900 Nm cuplu la doar 1.000 de rotații.


97 de ani de istorie are compania Bentley, fondată în 1919.


Pe jumătate parcă au scăpat de eticheta asta. Dar nu pot să nu observ că trendul acesta a fost în ultimii douăzeci de ani: dieseluri și economie și pe SClass-uri sau serii 7 de peste suta de mii de euro. Asta nu-i prea frumos! Sau, poate, nu e luxos. În orice caz, benzina are ștaiful ei, dacă tot vorbim de lux. Poate că stavila la elanul pe care l-a luat dieselul în zone în care acum 25-30 de ani era de neconceput (vorbesc de zona de lux) va veni de unde nu ne așteptăm: de la normele anti-poluare prin care americanii au început un război cu Volkswagen, întâmplător proprietarul lui Bentley. E mult de discutat. Dacă încă în anii ‘90 vorbeai de un motor cu autoaprindere pe un Jaguar, englezoii de acolo ar fi fost în stare să-și facă Brexit pe loc. Și acum? Asta-i viața! Tot ce pot spera este să nu apară un Ferrari pe motorină. Cel puțin nu în timpul vieții mele.


Unde ați putea merge cu un Bentley Bentayga (recomandări de care chiar nu trebuie să țineți seamă)

1. Întâi și întâi, în Dorobanți/Floreasca sau Bamboo. E drept că, după modelul unor personaje celebre, s-ar putea ca dimineața să veniți acasă într-o garsonieră confort trei din Prelungirea Ghencea, închiriată, care costă a zecea parte din Bentayga cu care v-ați dat mari la Entourage sau Gaya. Nu râdeți, s-au mai văzut cazuri!

2. La vânătoare la Balc, la Țiriac. Mai ales dacă în buletin vă scrie Porsche. Am zis în buletin, nu pe talonul mașinii. De ce? Porsche deține Volkswagen, care deține toate aceste mărci gen Bentley, Lamborghini sau Bugatti. Riscul în acest caz este să vă afurisească Remus Cernea, apărătorul mistreților.

3. Teoretic, cu un Bentley de teren te-ai putea lupta cu codul roșu de ninsori pe coclauri, la Bușteni, sau ai putea sparge blocada de pe linia Făurei-Râmnicu Sărat-Bărăgan la iarnă, dar, sincer, cred că tot un Tractor Universal te va scoate din troiene. Așa că rămâneți în Dorobanți/ Primăverii, habitatul firesc al acestui SUV. 


Hand-made nu sună fantastic 

În epoca super-tehnologiilor, Bentley rămâne o companie care folosește munca artizanilor excepționali pentru a crea detaliile mașinilor. Fie că vorbim de piele, metal sau lemn, ele sunt prelucrate manual pentru niște mașini cu adevărat de lux.


Dacă Bentayga nu, atunci ce?

Aici ar trebui să prezentăm ceva potențiali concurenți ai lui Bentley Bentayga pe piața auto. Problema e că Bentayga, primul SUV al unei mărci de lux opulent, chiar nu prea are concurenți în zona lui. M-aș gândi la un Mercedes G Class AMG sau Brabus într-o echipare de vârf, așa, cât să sari de bariera psihologică de 200.000 de euro, dar să ajungi cu greu la 310.000, cât a dat un românaș de-al nostru pe o Bentayga. Dar Mercedes este, orișicât, un nume mai des văzut pe stradă decât Bentley. Cam la fel și în cazul vreunui Range Rover mai bibilit sau al unui Porsche Cayenne. Tehnic aduc cu titularul nostru, dar nu au blazon de firmă cu sub 10.000 de unități produse pe an. Rolls Royce pregătește de ceva vreme SUV-ul Cullinan, criticat cum că ar fi doar un Phantom supraînălțat și nu o mașină de teren. Cullinan însă nu va fi disponibil mai de vreme de finalul lui 2018. Mai aproape de existență este Lamborghini Urus, prezentat în  prilie 2012 și anunțat deja pentru 2017. Să reținem că Lamborghini este coleg de gașcă Volkswagen cu Bentley, deci va încerca să nu-și calce pe bătături fratele Bentayga. Așa că alternativa la un SUV Bentley de câteva sute de mii de euro pe care v-am recomanda-o noi ar fi un iaht second-hand. Pare o șmecherie mai mare. Sau, de și mai mare fiță, în banii ăștia o puteți chema pe madam Hilara Clinton să vă țină o conferință de vreo jumătate de oră, în care, cel mai probabil, o să spună numai prostii.


De ce/când mi-aș lua o astfel de mașină

1) Gândind la prețul de câteva sute de mii de euro, pot spune că mi-aș lua mașina asta dacă aș scăpa de urmărirea DNA. Dar și cu banii ăștia în buzunar, dacă m-ar lovi pofta de a ieși ca aristocratul în natură, aș opta mai degrabă pentru un Aston Martin Shooting Brake, fie și unul mai vechi, din anii '90 să spunem. Dacă nu găsesc deci Shooting Brake, iau Bentley.

2) Dacă aș avea deja în garaj măcar un Ferrari sau un Bentley, coupe sau limuzină. Mi se pare deplasat să intri în familia Bentley direct cu un SUV.

3) Bentayga diesel ajunge la 270 km/h, iar cuplul imens îl face să tragă ca bivolul. Mi l-aș lua ca să merg cu iahtul remorcat pe autostrada Soarelui cu 240 km/h. Iar eu să stau sus, în iaht, și să fac cu mâna băieților cu Mercedes pe care îi depășesc.

Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender