La moartea unui viitor

La moartea unui viitor

Scriu acest text pe 21 ianuarie, la 31 de ani de la primul zbor al avionului cu reacţie Concorde.


Creaţia anglo-franceză a fost primul și, din păcate, ultimul model de avion care putea să depășească viteza sunetului, destinat zborurilor comerciale. Concorde a fost unul dintre aparatele tehnologice cele mai complexe realizate uneori doar cu pixul și hârtia, folosind calcule manuale. Un avion cu reacţie pentru pasageri, care să ducă în siguranţă oamenii din Marea Britanie până în Statele Unite, în doar 3 ore. Viitorul s-a întâmplat în acea zi din 1976 și s-a oprit în 2003, atunci când avionul a fost închis într-un hangar. Avusese un ultim accident, era foarte scump, iar întreţinerea ucidea cele două mari firme care-l foloseau – British Airways și Air France. Ce ne arată moartea Concorde? Pe lângă faptul că e, poate, printre puţinele invenţii umane care a dispărut nu pentru că era mai slabă decât ultimele apariţii, ci pentru că era prea bună? Concorde ne-a mai arătat faptul că experienţa utilizatorilor contează mai mult decât frumuseţea și calităţile tehnice. Că degeaba vii cu ultimele tehnologii, dacă nimeni nu le folosește.


Ceea ce mă duce cu gândul la tehnologia de astăzi și la cauzele pentru care nu întotdeauna prinde. Am văzut, în ultimii 10 ani, dispozitive tehnologice impresionante, dar care au ajuns să dispară din cauză că nu le folosea nimeni, fiind ori prea scumpe, ori prea avansate pentru a putea fi înţelese. Mă gândesc la Google Glass, un dispozitiv pe care ni l-am fi dorit cu toţi când eram copii, să putem vedea informaţii în faţa ochilor. Era scos din Star Trek, dar adevărul e că nu vrem Star Trek în viaţa noastră, ci ceva mult mai simplu. Google Glass nu a funcţionat din cauză că nu ar fi fost suficient de avansat, tehnologia chiar era înaintea a ceea ce exista pe piaţă, ci deoarece noi am fost prea conservatori pentru a-l accepta.


Am văzut multe exemple de tehnologii interesante, bune, poate prea bune, care au dispărut în ultimii ani, din cauză că noi nu am fost pregătiţi pentru ele. Am refuzat, practic, avansul tehnologic, care ne-ar fi putut aduce și avansul ca specie. Am văzut cum telefoanele puteau deveni și mai bune, și mai ieftine, dacă puteai să faci toate componentele înlocuibile, cu ajutorul unor module magnetice. Google a avut un asemenea proiect, dar l-a închis. De ce? Pentru că nimeni nu a fost dispus să-și asume riscul de a putea să înlocuiești un telefon cu doar câteva sute de lei, punând un procesor nou în locul celui vechi. La fel cum s-a întâmplat cu Concorde – tehnologiile au fost ucise nu pentru că erau învechite, ci pentru că noi nu am putut să ne adaptăm.


Și, ce rămâne? Mașina electrică autonomă, care se conduce singură și care va putea fi chemată prin smartphone, ca un taxi personal, e Concorde-ul generaţiei noastre. Și sper ca noi să avem puterea să nu o ucidem, chiar dacă momentan e prea scumpă, nu neapărat comodă și nici frumoasă. Sper să nu avem și noi parte de moartea unui Concorde.

Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Cum să profiți la maximum de Huawei FreeBuds 3 - Review

Cum să profiți la maximum de Huawei FreeBuds 3 - Review

Electronic Arts România, locul în care se produce, printre altele, FIFA

Electronic Arts România, locul în care se produce, printre altele, FIFA

La 10 ani, pe site-uri porno

La 10 ani, pe site-uri porno

Diana Vasilescu, mintea limpede din spatele jocurilor din telefonul tău

Diana Vasilescu, mintea limpede din spatele jocurilor din telefonul tău

Țara care nu a avut de ales

Țara care nu a avut de ales

O fotografie imprimată, numeroase momente de bucurie

O fotografie imprimată, numeroase momente de bucurie

Samsung deschide noua eră a televizoarelor cu NEO QLED

Samsung deschide noua eră a televizoarelor cu NEO QLED

High-tech Kids

High-tech Kids

Nokia relansează modelul 3310. Cât va costa?

Nokia relansează modelul 3310. Cât va costa?

Balena albastră e în casă, nu pe internet

Balena albastră e în casă, nu pe internet