Metabolismul, un șef ce nu trebuie supărat

Metabolismul,  un șef ce nu trebuie supărat



Se tot vorbește despre metabolism, așa că termenul nu mai surprinde probabil pe nimeni. Realizez însă, cu fiecare pacient care ajunge la cabinet, că despre noțiunea în cauză se știe mai degrabă ceva de genul ,,mi-am dat metabolismul peste cap’’, de parcă ar fi un angajat la circul de stat, sau ,,cred că am metabolismul prost sau leneș’’, adică cumva, undeva, înăuntru e unul care nu-și face treaba…


E i bine, metabolismul nu e vreun organ sau vreo parte a corpului, ci e un sistem extrem de complex de reacţii biochimice și transformări energetice ce au loc în ţesuturile vii. Este cel care adaptează organismul la o variantă sau alta de funcţionare, în concordanţă cu starea care îţi asigură supravieţuirea. Cu alte cuvinte, metabolismul e șeful. Așa că, hai să trecem în revistă situaţii și soluţii din categoria „cum să te pui bine cu șeful”.


Poate mâncatul prea puţin să îţi supere metabolismul?


Pierderea sau luarea în greutate, respectiv fluctuaţii ale procentului de grăsime corporală, pot modifica felul în care anumite structuri nervoase, de la nivel cerebral, reglează numărul de kilograme ale individului în cauză.


Legile fizicii se aplică și în cazul oamenilor, respectiv balanţa energetică a intrărilor și ieșirilor din corp ar trebui să rămână constantă.


Mai pe românește, energia intrată trebuie să fie egală sau aproximativ egală cu cea consumată de organism, pentru a ne menţine greutatea. Avem nevoie de o cantitate minimă, bazală, de energie pentru a rămâne în viaţă, plus o cantitate de energie pentru a ne mișca și a desfășura anumite activităţi. Această energie o obţinem, evident, din alimentele consumate și, din când în când, din rezervele energetice stocate de corp sub formă de grăsime.


Dacă ne fug prea mult ochii după câte calorii mâncăm, pierdem din vedere că socoteala de pe hârtie nu prea se potrivește cu cea din corpul nostru. Se pare că nu mai mult de 20-25% din ceea ce mâncăm contează din punct de vedere caloric, partea cea mai importantă fiind reprezentată de aportul de nutrienţi și de capacitatea de absorbţie a fiecăruia dintre noi. Caloria, după mai bine de 100 de ani de aplicare în domeniul nutriţiei, este deja considerată noţiune învechită și inexactă.


De exemplu, absorbim mai puţină energie din carbohidraţii mai puţin procesaţi sau din grăsimi, pentru că se digeră mai greu, așadar caloriile nu contează pe cât încă se mai crede. S-a demonstrat că 38% din grăsimile conţinute de alune sunt excretate prin materiile fecale, comparativ cu varianta procesată de unt de arahide, din care aparent se absorb toate grăsimile.


De asemenea, un alt factor important în absorbţia intestinală va decide câtă energie primim după oricare masă – și vorbesc aici despre tipul de bacterii existente în intestinul nostru. Acest subiect necesită în sine un întreg articol, pe care promit să îl scriu într-un număr viitor.


Iată deci cum numărul de calorii pe care cineva crede că le consumă zilnic, într-un meniu cu mare atenţie pregătit, de 1.600 de calorii, ar putea fi cu adevărat de 1.200 sau 2.000 de calorii. Acest lucru nu invalidează ecuaţia echilibrului energetic. Pur și simplu înseamnă că, dacă vrei un calcul exact, probabil că ar trebui să trăiești într-un laborator metabolic de lux... 


Mâncatul mai puţin, combinat cu ceva mai multă activitate fizică, poate fi un bun început pentru oricine vrea să își modifice numărul de kilograme, în jos.




Atenţie însă la cât de puţin ajungi cu aportul de alimente, pentru că la un moment dat îi vei da șefului semnale că vrei să te înfometezi. Asta îl poate face să transmită toate semnalele de avertizare către organele-cheie, implicate în alegerea căilor de metabolizare a nutrienţilor, și să te trezești cu o mare surpriză: pe cântar va părea că ai slăbit, dar o analiză corporală îţi va arăta că ai câștigat grăsime și ai pierdut masă musculară, adică exact pe dos decât te așteptai să se întâmple.


Dacă însă vrei să faci o schimbare în viaţa ta, intră în cel mai profesionist program de nutriţie – RECALIBRAREA RĂSPUNSULUI HORMONAL, care are la bază cele mai noi descoperiri în domeniul nutriţiei la nivel mondial. Este un program de nutriţie personalizat pentru fiecare pacient în parte, dar care are un numitor comun. Nu te vei înfometa, nu vei sări peste mese, nu vei mânca numai varză sau numai carne. Nu vei mai refuza ieșirile cu prietenii la restaurant pentru a nu fi tentat să încalci dieta. Nu te vei mai trezi noaptea de foame și nu vei înghiţi în sec la vederea unei reclame la ciocolată. Modificările se vor petrece treptat, fiziologic, fără a pierde din masa musculară, ci din ţesutul adipos. Niciunul din „șefii” implicaţi în procesele metabolice nu va fi stresat.



De dr.Camelia Ştefănescu



Comentarii

Mai multe

Asigură-ți locul pe scena Serile Teatrului Studențesc!

Asigură-ți locul pe scena Serile Teatrului Studențesc!

Welcome to Romania

Welcome to Romania

2
Răsfaţă-te cu produse de beauty de Ziua Îndrăgostiţilor

Răsfaţă-te cu produse de beauty de Ziua Îndrăgostiţilor

Alita - Redescoperirea sinelui puternic al femeilor

Alita - Redescoperirea sinelui puternic al femeilor

Ce este iubirea în 2019?

Ce este iubirea în 2019?

The Modern Book Club - Când înflorește liliacul

The Modern Book Club - Când înflorește liliacul

Păpuși rusești

Păpuși rusești

Red Bull Music prezintă: Gerd Janson în Club Control

Red Bull Music prezintă: Gerd Janson în Club Control

Vicele, un film despre culisele puterii mondiale

Vicele, un film despre culisele puterii mondiale

Cele mai citite

Iarna se face forma pentru vară

Iarna se face forma pentru vară

Oţetul. Ce este? Cum se fabrică? Ce beneficii are?

Oţetul. Ce este? Cum se fabrică? Ce beneficii are?

6 sfaturi utile ca să te lași de zahăr

6 sfaturi utile ca să te lași de zahăr

Trenduri în nutriţie și sport pentru 2017

Trenduri în nutriţie și sport pentru 2017

Cum să eviţi 10 greșeli alimentare care te pot duce la acumulare de kilograme

Cum să eviţi 10 greșeli alimentare care te pot duce la acumulare de kilograme

6 ponturi de nutriţie simple şi eficiente atunci când zburăm

6 ponturi de nutriţie simple şi eficiente atunci când zburăm

Cum ne dezumflăm după sărbători, în cinci pași

Cum ne dezumflăm după sărbători, în cinci pași