Dietele de detoxifiere sau unde dai și unde crapă


Pentru foarte mulţi, sticlele colorate și costisitoare ale diverselor combinaţii de sucuri naturale de legume și fructe arată... sănătos. Indiferent dacă aţi încercat sau doar aţi auzit despre dietele detox, întrebarea rămâne... 


Sunt dietele de detoxifiere bune pentru tine?


Răspunsul cel mai scurt este următorul: orice avantaje pe care le puteţi obţine de la o astfel de dietă ar putea fi umbrite de riscuri mari pentru sănătate, riscuri despre care am discutat în articolul anterior.


Stilul de viaţă caracteristic omului modern nu este la fel de sănătos și de echilibrat cum ar trebui să fie. Există o mulţime de factori ce ar putea duce la niveluri mai ridicate de deșeuri în organism, la o capacitate slabă de prelucrare și eliminare a acestora și implicit la un risc crescut de boală. Ar trebui să înţelegem că avem nevoie de o detoxifiere zilnică, nu de o curăţare ,,de primăvară’’, cu remedii dure, o dată pe an. Pentru că, din fericire, corpul ,,se curăţă’’ singur. Pentru că suntem înzestraţi cu sisteme de dezintoxicare extrem de performante.


Organele noastre principale de detoxifiere sunt reprezentate de:


- tractul digestiv
- rinichi
- piele
- plămâni
- ficat
- sistemul limfatic
- sistemul respirator


De ce oare atunci nu încercăm să mâncăm și să trăim într-un mod care să susţină detoxifierea naturală a organismului tot timpul, neintervenind brutal cu o dietă detox?




Vă recomand 9 pași pe care îi puteţi face în fiecare zi pentru a ajuta corpul să-și fa că singur munca de detoxifiere naturală


1. Mâncaţi cantităţi rezonabile de alimente la o masă


Într-o lume în care marketingul ne face să cumpărăm mai mult decât avem nevoie, în care oferta pieţei este foarte mare și e susţinută de substanţe ,,ajutătoare“, pesticide, amelioratori, potenţiatori de gust, conservanţi etc., este evident că, dacă vei consuma prea mult, probabil că vei acumula implicit mai multe toxine decât poate elimina organismul tău. Consumul, de exemplu, al unui singur biscuit în loc de șase este... o dietă de detoxifiere reală pentru corpul tău. Nu te grăbi, mestecă-ţi mâncarea. Cu toţii suntem fericiţii posesori ai unor „zdrobitoare și storcătoare anatomice“ – dinţii și stomacul. Folosește-le.


2. Mâncaţi vegetale și, atunci când este posibil, alegeţi opţiunile organice


Legumele și fructele conţin compuși care pot ajuta corpul să se ocupe de toate substanţele chimice care intră. Plantele și animalele crescute organic sunt, în general, mai puţin „îmbibate“ de substanţe tip toxină pentru organism, cum ar fi pesticidele, hormonii, antibioticele etc.


3. Pe cât posibil, încercaţi să nu luaţi în greutate


Anumiţi compuși din hrană sunt solubili în grăsimi și se pot acumula în grăsimile corporale. Mai puţină grăsime corporală înseamnă mai puţin loc de depozitare pentru substanţele chimice potenţial problematice.


4. Beţi suficiente lichide


Și folosiţi un filtru de apă, dacă suspectaţi că sursa de la care vă alimentaţi nu este în regulă. Rinichii sunt organe importante de eliminare a unor deșeuri prin intermediul urinei. Dar să nu exageraţi: aportul de lichide trebuie să echilibreze electroliţii corpului, nu să suprasolicite întreg sistemul cardiovascular. În general, puteţi evita suprahidratarea dacă nu consumaţi mai mult de un pahar de apă pe oră.


5. Lăsaţi pauză suficientă între cină și micul dejun


În timpul perioadelor scurte de post (cum sunt cele de peste noapte), corpurile noastre elimină resturile celulare. Dacă aţi terminat să mâncaţi la cină la ora 19:00-20.00, puteţi lua mânca micul dejun la ora 7:00. Aceasta conferă organismului o pauză suficientă de la alimente, pentru fiecare ciclu de 24 de ore. Acest lucru ar putea, de asemenea, să vă îmbunătăţească somnul, care este unul dintre factorii esenţiali ce permit corpului tău să se recupereze în mod corespunzător.


6. Ieșiţi afară la soare și aer curat în fiecare zi


Sursa primară de sinteză a vitaminei D se face prin expunere la razele ultraviolete ale soarelui. Când acesta vine în contact direct cu pielea, organismul își va face propria vitamină D și își va asigura astfel aproximativ 80-90% din rezerve. Nu numai că sintetizăm vitamina D prin expunere directă la soare, dar putem să respirăm un aer mai curat în plămânii noștri și... să auzim sunetele naturii, atunci când reușim să ajungem măcar 30 de minute într-un parc.


7. Faceţi mișcare în mod regulat


Stimularea circulaţiei sângelui vă va ajuta să obţineţi o oxigenare mai bună acolo unde este necesar, să aduceţi mai mulţi nutrienţi, dar și să eliminaţi mai eficient produsele uzate.


8. Limitaţi suplimentele alimentare inutile


Suplimentele nu echivalează automat cu sănătatea. În loc să fii în formă maximă, s-ar putea să te trezești de fapt cu dureri de cap, stări de greaţă, iar pe termen lung s-ar putea să îţi suprasoliciţi în special ficatul. De exemplu, calciul în exces se poate depune în diverse ţesuturi. Fierul în exces se depozitează în ficat și în pancreas, magneziul poate deranja, în cantităţi prea mari, funcţia renală. Suplimentele alimentare sunt benefice pentru organism doar în cazul în care știi sigur că ai carenţe. Și acestea pot să fie depistate doar în urma unor analize
de laborator.


9. Verificaţi produsele cosmetice


Pielea noastră este cel mai mare organ. În fiecare zi lăsăm o mulţime de substanţe chimice să intre în contact cu ea. Acestea intră apoi în sângele nostru și circulă în tot corpul. Dacă doriţi să nu vă împovăraţi corpul cu prea multe substanţe chimice, verificaţi-vă produsele corporale. Dar sănătatea nu este întotdeauna motivaţia principală pentru mulţi dintre cei care apelează la o dietă de detoxifiere. Unii au obiective mult mai simple: să piardă în greutate și să intre în numere mai mici la îmbrăcăminte.




Dacă pierderea în greutate este obiectivul tău, există moduri mai inteligente și, mai ales, permanente de a face acest lucru.
Apelează la un specialist. Fă-ţi o programare chiar acum, pe www.stop-dieta.ro, dacă dorești să afli răspunsuri avizate în domeniul nutriţiei și dieteticii. Bucură-te de viaţă și hrănește-te sănătos, fără diete chinuitoare, restrictive sau dezechilibrate. 


E mai ușor decât crezi!



Scris de Dr. Camelia Ștefănescu
Medic nutriţionist-dietetician


Fotografii: Getty Images


Comentarii

Mai multe

Victor Nemeş - ASIA

Victor Nemeş - ASIA

Andreea Bădală

Andreea Bădală

Două scaune. Două cafele. Două I.

Două scaune. Două cafele. Două I.

Metabolismul,  un șef ce nu trebuie supărat

Metabolismul, un șef ce nu trebuie supărat

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

Ce nu lipsește de la mesele festive românești?

Ce nu lipsește de la mesele festive românești?

Pink Martini | 1, 2 decembrie 2018 | Sala Palatului

Pink Martini | 1, 2 decembrie 2018 | Sala Palatului

Interviu Adrian Tapciuc

Interviu Adrian Tapciuc

Istoria Carnavalului de la Veneţia

Istoria Carnavalului de la Veneţia

Cele mai citite

Iarna se face forma pentru vară

Iarna se face forma pentru vară

6 sfaturi utile ca să te lași de zahăr

6 sfaturi utile ca să te lași de zahăr

Oţetul. Ce este? Cum se fabrică? Ce beneficii are?

Oţetul. Ce este? Cum se fabrică? Ce beneficii are?

Trenduri în nutriţie și sport pentru 2017

Trenduri în nutriţie și sport pentru 2017

Cum să eviţi 10 greșeli alimentare care te pot duce la acumulare de kilograme

Cum să eviţi 10 greșeli alimentare care te pot duce la acumulare de kilograme

6 ponturi de nutriţie simple şi eficiente atunci când zburăm

6 ponturi de nutriţie simple şi eficiente atunci când zburăm

Cum ne dezumflăm după sărbători, în cinci pași

Cum ne dezumflăm după sărbători, în cinci pași