Care este cea mai bună dietă?

Care este cea mai bună dietă?



O să încep acest articol spunându-vă că încă încerc să mă obișnuiesc cu numărul din ce în ce mai mare de persoane care, ajungând la cabinet, declară că nu mai știu exact câte diete au ținut de-a lungul timpului. Și vorbesc în special de clienți cu vârste cuprinse între 30 și 40 de ani, adică cei cărora accesul la informația nutrițională de pe internet le-a bulversat viața de vreo două decenii încoace. Fascinant, dacă pot spune așa, este faptul că amatorii de diete nu prea își pun întrebări; nici măcar evidenta ,,De ce nu mai are dieta X efect?’’. Dimpotrivă, dau fuga pe internet, pleacă urechea la vreo bârfă, doar-doar mai află vreo noutate în materie de slăbit.


Majoritatea dietelor sunt de efect la început de obicei, dar pe termen lung succesul e greu de menţinut. Mai grav chiar, uneori se acumulează kilograme în loc să scape de ele. Vorbim de Atkins, Low-fat, Low-carb, Paleo, Vegetarianism, Dukan sau mai recenta Weight Watchers și multe altele – combinaţii între cele enumerate sau adaptate și marketate sub alte denumiri. Cum spuneam, există bineînţeles persoane mulţumite de aceste diete, mai ales când au fost ţinute doar o dată


Totul e bine și frumos până la un punct – pentru că, dacă nu te ajută să îţi controlezi apetitul, dacă nu îţi îmbunătăţește calitatea alimentelor consumate, crescând aportul de nutrienţi de care organismul are nevoie, rămân doar niște diete bifate. Cu alte cuvinte, te-ai înhămat și ai mers pe un drum cu o gamă de restricţii, în funcţie de dieta aleasă, care finalmente doar ţi-au ameţit metabolismul, generând contexte care, recunoscute ulterior de către organism, nu vor mai da niciodată rezultatele așteptate, adică slăbire.


E absolut firesc să se întâmple asta atunci când tu nu știi nimic despre neurofiziologia organismului uman și nu poţi naviga în direcţia corectă de unul singur în hăţișul de informaţii. Orice altă dietă nou apărută – pentru că aici nu mai am dubii, o să tot apară – va spune sau, mai corect, va vinde aceeași promisiune: aceasta este mai bună decât orice altceva ai încercat până acum.


Ca profesionist în domeniul nutriţiei și dieteticii, îţi spun că nu există și nu va exista cea mai bună dietă – una care să fie general valabilă pentru oricine o încearcă. Dieta înseamnă restricţie, iar oamenii reacţionează diferit atunci când există o restricţie de grupă alimentară, o restricţie de acces la nutrienţi sau o restricţie la alimente ce asigură un confort psihologic.

De ce nu există „cea mai bună dietă“?

Pentru că pur și simplu nu există nicio modalitate de a-i ajuta pe toţi acei oameni care vor să slăbească, să mănânce mai bine și să devină mai sănătoși, dacă experţii în dietă sunt militanţi ai unei singure diete sau ai unei paradigme nutriţionale. Poate ai auzit următorul comentariu, la nutriţionist sau la sală sau l-ai citit pe Facebook: „Carbohidraţii? Trebuie să renunţi la ei. Programul nostru vizează eliminarea lor. Low-carb este ceea ce funcţionează, dacă vrei să slăbești... și până la urmă e vorba doar de o perioadă de 3-4 luni.


Deci spune la revedere la paste. Și la cartofi. Și la orez. Și la zahăr.“ Ce crezi că vei obţine în 3-4 luni? Frustrare, cu siguranţă. Și dacă reușești totuși să duci restricţia, posibil slăbire. Sau poate nu vei mai face nimic, vei renunţa, dar nici nu vei schimba ceva din vechile comportamentele alimentare. Este un scenariu din care cu siguranţă TU nu vei câștiga nimic. Dimpotrivă, îţi vei deregla metabolismul și curând vei reîncepe să te îngrași. Din păcate, industria dietelor confuzează pe cei care ajung să intre în această zonă crepusculară.


Are vreun secret industria nutriţională?

Ei bine, știm, de exemplu, că este sigur că puteţi să fiţi mai sănătoși dacă mâncaţi carbohidraţi complecși în loc de carbohidraţi superprocesaţi, dacă mesele conţin proteine calitative sau nu, dacă mesele sunt cantitativ mai mici sau mai mari... și lista continuă.


Și totuși... ceva lipsește

Ceva incredibil de important. Atât de important că, fără acest aspect, majoritatea oamenilor nu au nicio șansă de a-și fixa nutriţia corectă, indiferent de cât de multe informaţii au.


Deci ce lipsește?

Lipsește un model de progresie nutriţională înrădăcinat în știinţă și cercetare. Recalibrarea răspunsului hormonal este, în multe privinţe, exact opusul unei diete. De aceea clienţii noștri au avut succes, pentru că este modelul care te ajută să îţi schimbi obiceiurile într-un mod inteligent și durabil în timp, ușor de aplicat în practica zilnică. Te invit să faci schimbări în corpul tău, învăţând în primul rând ceea ce înseamnă o alimentaţie bună pentru tine.


Acest model NU este pentru persoane care vor o dietă rapidă, cu rezultat imediat, precum o pastilă minune.


Dacă vrei să afli răspunsuri avizate în domeniul nutriției și dieteticii, fă-ți o programare, chiar acum, pe www.stop-dieta.ro


Bucură-te de viață și hrănește-te sănătos, fără diete chinuitoare, restrictive sau dezechilibrate. E mai ușor decât crezi!


De dr. Camelia Ștefănescu Foto: Getty Images



Comentarii

Mai multe

Moromeții 2

Moromeții 2

Institutul Cultural Român, de la instituţie la brand cultural

Institutul Cultural Român, de la instituţie la brand cultural

TASTE THE CITY / VESPA BUCHAREST

TASTE THE CITY / VESPA BUCHAREST

DANIEL ARSHAM - The Alien Visual Artist

DANIEL ARSHAM - The Alien Visual Artist

Victor Nemeş - ASIA

Victor Nemeş - ASIA

Andreea Bădală

Andreea Bădală

Două scaune. Două cafele. Două I.

Două scaune. Două cafele. Două I.

Metabolismul,  un șef ce nu trebuie supărat

Metabolismul, un șef ce nu trebuie supărat

Cele mai citite

Iarna se face forma pentru vară

Iarna se face forma pentru vară

6 sfaturi utile ca să te lași de zahăr

6 sfaturi utile ca să te lași de zahăr

Oţetul. Ce este? Cum se fabrică? Ce beneficii are?

Oţetul. Ce este? Cum se fabrică? Ce beneficii are?

Trenduri în nutriţie și sport pentru 2017

Trenduri în nutriţie și sport pentru 2017

Cum să eviţi 10 greșeli alimentare care te pot duce la acumulare de kilograme

Cum să eviţi 10 greșeli alimentare care te pot duce la acumulare de kilograme

6 ponturi de nutriţie simple şi eficiente atunci când zburăm

6 ponturi de nutriţie simple şi eficiente atunci când zburăm

Cum ne dezumflăm după sărbători, în cinci pași

Cum ne dezumflăm după sărbători, în cinci pași