Alimentaţia copilului de azi, sănătatea adultului de mâine

Alimentaţia copilului de azi, sănătatea adultului de mâine



Vrem, nu vrem, vorbele de mai sus ar trebui să fie marea grijă a generaţiei adulte de azi, părinţi, bunici, dar și cei care sunt mai mult în preajma copilului chiar la vârste fragede. Viitorul depinde de ceea ce a fost educat copilul să mănânce până la 2-3 ani, de ce fel de ,,paletă’’ alimentară a beneficiat, de cât de colorate și variate i-au fost mesele.



Chiar dacă de cele mai multe ori nu a mâncat ce i-ai preparat, textura doar a unei înghiţituri, mirosul, contextul în care a mâncat un anumit aliment vor pune o amprentă pe viitoarele comportamente alimentare ale copilului, respectiv ale adultului. Deși până la 10 ani copilul de obicei nu face singur multe alegeri alimentare, ci mănâncă ce îi oferă părinţii, după această vârstă are capacitatea intelectuală de a face propriile alegeri, dar știe și cum să impresioneze sau să își roage părinţii pentru a obţine un anumit produs. Dacă însă vrea, de exemplu, doar dulciuri, trebuie să aveţi tăria să îl refuzaţi. Altfel, riscaţi să vă confruntaţi cu următoarele probleme: 


- Carii dentare, iar statisticile din România arată că 90% dintre dinţii astfel afectaţi nu mai pot fi recuperaţi/trataţi. Nici pe cabinetele stomatologice din școli nu vă mai puteţi baza pentru rolul lor în controale periodice, de prevenţie, pentru simplul motiv că… s-au desfiinţat. 


- Cu cât are mai multe dulciuri hiperprocesate (bomboane, acadele, prăjituri de cofetărie, siropuri, sucuri, patiserie) în alimentaţia zilnică, cu atât cresc riscurile să devină un adolescent sau un adult violent. 


Cu cât are mai multe dulciuri hiperprocesate (bomboane, acadele, prăjituri de cofetărie, siropuri, sucuri, patiserie ) în alimentaţia zilnică, cu atât cresc riscurile să devină un adolescent sau adult supraponderal sau obez.


Atenţie însă, dacă pofta de dulciuri e exagerată și nu poate fi controlată, este posibil să existe un deficit de Magneziu și/sau Crom în alimentaţia copilului, iar, pentru asta, o vizită la medicul pediatru nu ar strica, pentru mai multe informaţii și prescriere de suplimente pentru corectarea deficitului. Altfel, prăjiturile de casă, sucurile preparate în casă, limonada sau socata, că tot e anotimpul celei din urmă, sunt perfecte și acoperă nevoia firească a copilului de a mânca și dulce. 


Ideea este să îi oferi copilului o alimentaţie echilibrată, din toate grupele alimentare și, pe cât se poate, cât mai puţin procesată industrial. 



Care sunt semnele care-ţi pot da de gândit că alimentaţia copilului nu este corectă? 


1. Răcește frecvent și face mai ales infecţii respiratorii: rinite, bronșite, pneumonii, fără să fi fost în contact cu persoane bolnave. 


2. Are permanent o stare de oboseală, fără să fi avut prea multe de făcut în ultimul timp. 


3. Experimenteză stări depresive, fără un motiv real.



Ce poţi face? 


A încerca să gătești acasă este o variantă care poate ajuta copilul să își remodeleze eventuale obiceiuri proaste alimentare, copiate din reclame, de la colegi de clasă sau în general din anturaj. A lua cina în familie poate fi un plus în întărirea legăturilor emoţionale părinte-copil și un moment bun să vă împărtășiţi întâmplările de peste zi. 


Ce faci dacă vrea doar cartofi prăjiţi? Reinventezi conceptul și prepari cartofii tăiaţi pai și un pic daţi prin ulei, puși în tavă la cuptor, pe o hârtie de copt. Sunt la fel de delicioși… ca cei prăjiţi. 


Vrea Hamburger sau shaorma? Rezolvăm și asta în casă, pentru prima variantă, de exemplu, cu carne tocată pusă pe grătar, chiflă și o felie din cașcavalul preferat. Nu uiţi muștarul, câteva rondele de castraveciori muraţi și un sos de roșii fără conservanţi. 


O mare problemă este astăzi înlocuirea clasicului pacheţel dat la școală cu banii de buzunar. Fă r ă excepţie, acești bani se duc pe prostii luate de obicei de la chioșcul școlii. Fără excepţie, copii ce mănâncă acest tip de gustări sunt candidaţi ideali la a se transforma rapid în supraponderali sau obezi, cu toate consecinţele de sănătate fizică și mentală pe care excesul de greutate îl oferă la orice vârstă. 


Educaţia alimentară este esenţială și intră în primul rând în grija părinţilor să facă acest lucru, așa că nu cădeţi în capcana banilor care rezolvă totul. Sănătatea este o stare care se construiește și se menţine, e un complex de comportamente de viaţă, inclusiv alimentare, care te fac să te simţi bine - tu cu tine și cu cei din jur.



Soluţii există. Trebuie doar să vrei. 

Fă-ţi o programare, chiar acum, pe www.stop-dieta.ro dăcă dorești să afli răspunsuri avizate în domeniul nutriţiei și dieteticii. Bucură-te de viaţă și hrănește-te sănătos, fără diete chinuitoare, restrictive sau dezechilibrate. E mai ușor decât crezi!



De Camelia Ștefănescu



Comentarii

Mai multe

Victor Nemeş - ASIA

Victor Nemeş - ASIA

Andreea Bădală

Andreea Bădală

Două scaune. Două cafele. Două I.

Două scaune. Două cafele. Două I.

Metabolismul,  un șef ce nu trebuie supărat

Metabolismul, un șef ce nu trebuie supărat

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

Ce nu lipsește de la mesele festive românești?

Ce nu lipsește de la mesele festive românești?

Pink Martini | 1, 2 decembrie 2018 | Sala Palatului

Pink Martini | 1, 2 decembrie 2018 | Sala Palatului

Interviu Adrian Tapciuc

Interviu Adrian Tapciuc

Istoria Carnavalului de la Veneţia

Istoria Carnavalului de la Veneţia

Cele mai citite

Iarna se face forma pentru vară

Iarna se face forma pentru vară

6 sfaturi utile ca să te lași de zahăr

6 sfaturi utile ca să te lași de zahăr

Oţetul. Ce este? Cum se fabrică? Ce beneficii are?

Oţetul. Ce este? Cum se fabrică? Ce beneficii are?

Trenduri în nutriţie și sport pentru 2017

Trenduri în nutriţie și sport pentru 2017

Cum să eviţi 10 greșeli alimentare care te pot duce la acumulare de kilograme

Cum să eviţi 10 greșeli alimentare care te pot duce la acumulare de kilograme

6 ponturi de nutriţie simple şi eficiente atunci când zburăm

6 ponturi de nutriţie simple şi eficiente atunci când zburăm

Cum ne dezumflăm după sărbători, în cinci pași

Cum ne dezumflăm după sărbători, în cinci pași