Cronică de film • La La Land

Cronică de film • La La Land

Scris şi regizat de Damien Chazelle, La La Land urmăreşte povestea Miei (Emma Stone), o actriţă aspirantă, şi a lui Sebastian (Ryan Gosling), un muzician îndrăgostit de jazz, în Los Angeles, orașul faimei, succesului și, deopotrivă, al eșecului și dezamăgirilor. Chazelle, cunoscut pentru mult-premiata dramă Whiplash, a mai făcut o încercare, un exerciţiu de debut, alb-negru, Guy and Madeline on a Park Bench, tot o poveste cu cântec și dans, dar în stilul lui Cassavetes, despre o poveste cu un trompetist de jazz și o fată care se îndrăgostește de el. 



La La Land e un film ce-și propune să facă istorie (dar nu cred că va trece proba timpului), sunt semne puse de-a lungul filmului, dar e conţinută intenţia în structura în două părţi, prima, de modă veche, melancolică și glamuroasă și partea a doua, în care ritmul încetinește, se dizolvă în melodramă, pentru ca finalul să se întoarcă către cel mai pur muzical. Chazelle vrea să inoveze genul, dar n-a găsit formula magică, poate și pentru că dansurile nu sunt super-spectaculoase și nici melodiile nu-ţi stăruie în minte, deși ambii actori s-ar pricepe. Tot filmul stă în întrebarea pe care prietenul muzician i-o adresează lui Sebastian, în legătură cu purismul lui legat de jazz: „Cum vrei tu să fii revoluţionar, dacă ești atât de tradiţionalist?”.


Genul muzical, mai ales în ultimii 50 de ani, e pasăre rară și de fiecare dată e primit cu covor roșu și apalauze prelungite, graţie ingredientelor și convenţiei pe care spectatorii deja le cunosc, starurilor și stării de bine pe care le așteptăm, aproape terapeutic. La la Land e un produs cu referinţe deopotrivă hollywoodiene, dar și europene; bunăoară, dansul din deschiderea filmului este o referinţă certă la scena de debut din filmul franco-american al lui Jacques Demy, Les Demoiselles de Rochefort (1967), așa cum dansul celor patru actriţe aspirante, îmbrăcate în culori foarte aprinse, amintește de scena din Meet Me in St. Louis, din 1944, și al său The Trolley Song, sau scena dansului în jurul băncuţei din Parcul Griffith, care amintește de Fred Astaire și Cyd Charisse, din Central Park, în The Band Wagon (1953), adică amprenta lui Vincente Minelli. 



Dacă filmul nu îi va confisca și vrăji pe cei tineri, care poate n-au mai văzut niciodată un muzical sau care cred că muzical înseamnă ceva vechi și prăfuit sau ceva neapetisant, din pricina dansului sau cântecelor venite pe nepusă masă, s-ar putea ca, cel mai repede, să îi atragă conflictul dintre iubire și carieră. Povestea de aici iese din canonul tradiţional, însă din pricina unei dramaturgii destul de subţiri și a unui conflict plăpând, face ca dezechilibrul între alegerea unei iubiri ideale pe care o vedem în faţa ochilor și alegerea unui posibil viitor de succes în showbiz să devină pe undeva rizibil și superficial.


Nimeni n-are pretenţii de profunzimi într-un muzical, însă Chazelle nu putea spera ca din Demy și Minelli să-i iasă altceva decât un hibrid cu nicio particularitate sau vreo viziune originală. În orice caz, ca orice muzical, de modă nouă sau mai veche, vă adresez invitaţia să îl vedeţi la cinema.


Află programul cinematografelor în care rulează filmul "La La Land"


Despre regizor
Născut în 1985, regizorul și scenaristul american Damien Chazelle a debutat în 2009 cu un muzical. Al doilea lui film, Whiplash, a fost nominalizat la cinci Oscaruri și a fost un succes de public. Chazelle pregătește un film biografic despre Neil Armstrong.



Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

"Cei 7 magnifici" - povestea din spatele ecranului

The Black Panther

The Black Panther

Filmul

Filmul "Două lozuri" - anatomia unei comedii

"Mama. Eseu despre iubire", o expoziţie de fotografii plină cu tandreţe

10 motive pentru care să te uiţi la serialul

10 motive pentru care să te uiţi la serialul "Valea Mută"

Marea bătălie  a ecranelor. Film de artă sau film de public?

Marea bătălie a ecranelor. Film de artă sau film de public?

"Valea Mută" - Cronica primului episod

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Cronică de film • Silence

Cronică de film • Silence