Cronică de film • Fragmentar

Cronică de film • Fragmentar

Bazat pe romanul-cult al lui Tom McCarthy (scris în 2001, dar pe care a reușit să îl publice abia în 2005), filmul Remainder îl are în centru pe Tom, interpretat de Tom Sturridge (The Boat That Rocked, Far from the Madding Crowd, On the Road), care, în urma unui accident, încearcă să-și refacă trecutul din fragmente și rămășiţe de amintiri. Despăgubirea pe care o primește în urma accidentului, despre care nu trebuie și nici nu mai e în stare să vorbească, o va folosi în eforturile de a recupera cât mai fidel o frântură din amintirile în care sunt implicaţi un băieţel, o doamnă în vârstă care prăjește ficat, un domn care cântă Chopin la pian și niște pisici care umblă pe acoperiș. 


Omer Fast, artist video, născut în Ierusalim, crescut în New York și stabilit în Berlin, este cunoscut pentru proiectele sale vizuale (Nostalgia, Continuity, The Casting) ale căror teme se învârt în jurul identităţii, memoriei și construcţiei amintirilor, a graniţei între real și ficţiune, preocupat de artificialitatea reconstituirilor sau neîncrederea în aparenţe, idei ce apar și în Remainder/Fragmentar. În fapt, mai mult decât un thriller psihologic, filmul lui Fast este un film conceptual, explorând mai degrabă idei și concepte, într-o structură aproape nonnarativă sau, în orice caz, într-o naraţiune non-lineară, care-și găsește asemănări în filme precum Donnie Darko al lui Richard Kelly sau Memento al lui Christopher Nolan, dar și Synecdoche, New York de Charlie Kaufman sau mai recentul și mai abstractul Upstream Color de Shane Carruth. În căutarea unui sâmbure de adevăr dintr-un trecut șters aproape cu totul din minte, Tom reconstituie pas cu pas și în mod repetat, cât se poate de fidel, această fărâmă de ceea ce ne lasă pe noi să credem că ar putea fi adevăr. În realitate, tot ce mintea lui Tom reproduce și reconstituie poate fi pus la îndoială, doar că atenta observare a scormonirii disperate în trecut ne face să uităm sau să ignorăm acest narator pe care, de fapt, nu ne putem baza. Fast se joacă cu ideea că trecerea timpului afectează și modifică memoria și că, astfel, realitatea este reprodusă trunchiat sau, în orice caz, infidel, până când ajunge să devină ficţiune. Tom trece de la macheta de carton care imită clădirea de cărămidă roșie în care viziunile lui au loc până la achiziţionarea unei clădiri similare, angajează un producător pentru reconstituirea propriului trecut, pentru care închiriază niște figuranţi care să-i interpreteze mai puţin în mișcare, ci mai degrabă în posturile unor tableaux vivants, și în mod repetat și obsesiv lasă ca memoria să îi restituie încă o firmitură dintr-o amintire ce pare importantă. Însă asta nu-i îndeplinește nevoia și Tom va trece la gesturi extreme, pentru că doar în preajma morţii poate fi mai aproape de adevăr.



Despre regizor
Omer Fast este un artist născut în Israel și crescut în ţara natală, dar și la New York. Are o diplomă în literatură engleză și pictură. A lucrat ca art director de reviste în America, iar apoi s-a mutat la Berlin. Fast s-a remarcat ca artist prin repunerea în scenă a unor filme existente.


Aflaţi programul complet de difuzare a filmului în cinematografe aici.

Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

"Cei 7 magnifici" - povestea din spatele ecranului

The Black Panther

The Black Panther

Filmul

Filmul "Două lozuri" - anatomia unei comedii

"Mama. Eseu despre iubire", o expoziţie de fotografii plină cu tandreţe

10 motive pentru care să te uiţi la serialul

10 motive pentru care să te uiţi la serialul "Valea Mută"

Marea bătălie  a ecranelor. Film de artă sau film de public?

Marea bătălie a ecranelor. Film de artă sau film de public?

"Valea Mută" - Cronica primului episod

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Cronică de film • Silence

Cronică de film • Silence