Cinema, mon amour

Cinema, mon amour

Lansarea în cinema a documentarului românesc Cinema, mon amour vine într-o perioadă nefastă pentru distribuţia de film in București, unde mai toate cinematografele (și nu mă refer la sălile din mall-uri) sunt ferecate, confiscate sau cumpărate, pentru te miri ce motiv întemeiat au ba, interes sau buzunar. Înainte de 1989, în România, existau peste 400 de cinematografe, toate deţinute de compania România Film. Azi au rămas mai puţin de 30. 


Salvaţi Marele Ecran, campania de sensibilizare a dezastrului din reţeaua de săli de cinema, iniţiată în 2014, a condus la o sumă de date despre sălile împrăștiate peste tot în ţară, de fotografii, statistici, oameni și poveștile lor legate de cinematografele de care au avut grijă ani buni. Dintre toate acestea, povestea lui Victor Purice, administratorul singurului cinematograf funcţional din Piatra Neamţ, a ieșit la suprafaţă și a ajuns povestea documentată cinematografic de Alexandru Belc. Filmul lui Belc este despre îndârjirea de a rămâne în cinema ca în propria casă, de a-ţi salva, în definitiv, identitatea, rostul și demnitatea.


Victor Purice nu se alătură familiei care ia drumul Italiei, ci rămâne să mai facă câte o proiecţie copiilor sau tinerilor cam reticenţi, să mai cârpăcească și să vopsească pe ici, pe colo, să aibă grijă de angajatele Cornelia și Lorena, devotate ajutoare, să mai găsească o soluţie pentru încălzirea sălii sau să plece până în Germania să vadă cum e și la alţii, cu speranţa că niște scaune la mâna a doua vor ajunge în iubita lui sală din Piatra. Cabina de proiecţie, atelierul din spate, casa de bilete păstrează amintirile vremurilor cele bune de la începuturile carierei lui Purice, în anii ’70, sau mai recente, „când am proiectat Titanic, am avut 907 spectatori aici. Am făcut atunci cei mai mulţi bani”, după cum chiar el spune. Sălile de cinema nu vor deveni piese de muzeu atâta vreme cât oamenii adunaţi laolaltă în faţa unui film pot genera și pot fi petrecuţi, totodată, de un flux de energii care să conţină și să stârnească ceva mai multe emoţii și gânduri decât fereastra mică din colţul calculatorului în care vedem filme cu privirea.



Autorii filmului
Alexandru Belc a scris filmul împreună cu Tudor Giurgiu și Ilinca Micu și este despre un gest social și cultural aproape pierdut, din vremea în care filmul văzut la cinema deţinea un loc important în viaţa oamenilor. 


Salvaţi marele ecran, proiectul care luptă pentru săli de cinema 

www.salvatimareleecran.ro este o platformă online interactivă, o cartografiere a tuturor sălilor de cinematograf din reţeaua cinematografelor aflate în proprietatea statului. Cinematografele fac parte din patrimoniul cultural al ţării și trebuie protejate.



Aflaţi programul de difuzare a filmului în cinematografe aici.

Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

"Cei 7 magnifici" - povestea din spatele ecranului

The Black Panther

The Black Panther

Filmul

Filmul "Două lozuri" - anatomia unei comedii

"Mama. Eseu despre iubire", o expoziţie de fotografii plină cu tandreţe

10 motive pentru care să te uiţi la serialul

10 motive pentru care să te uiţi la serialul "Valea Mută"

Marea bătălie  a ecranelor. Film de artă sau film de public?

Marea bătălie a ecranelor. Film de artă sau film de public?

"Valea Mută" - Cronica primului episod

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Cronică de film • Silence

Cronică de film • Silence