Dr. Friedrich Wille

Dr. Friedrich Wille



Dr. Friedrich Wille, proprietar și operator al brandului internaţional de bijuterii FreyWille, ne-a lăsat să gustăm puţin din dragostea sa pentru artă și istorie. Aceasta a inspirat colecţii faimoase deja atât în Austria și România, cât și la nivel internaţional, precum „Hommage à Gustav Klimt” și „Magic Sphinx”, colecţii inspirate de artă, frumos și autenticitate în stare pură.




Cum s-a născut compania FreyWilleși cum a început ea să producă bijuterii cu adevărat fascinante? 

Compania a luat fiinţă în 1951, la Viena, și a fost fondată de un artist în adevăratul sens al cuvântului: Michaela Frey. Eu m-am alăturat companiei în anii '70, când era deja cunoscută la nivel internaţional. Am început o colaborare frumoasă cu Hermes Paris, care a durat peste 30 de ani. În tot acest timp am realizat bijuteriile vândute sub brandul Hermes. Am ajuns într-un impas pentru că noi aveam un brand propriu, iar ei aveau și ei un brand minunat. Așa că am decis împreună să mergem pe drumuri diferite. Dar această colaborare a fost importantă și educativă pentru noi, fiindcă am avut ocazia să aflăm exact cum funcţionează piaţa de lux a bijuteriilor. Adică faptul că trebuie să creezi un brand frumos, cu produse superbe, dar și să te extinzi mereu pe alte pieţe, în afara graniţelor europene.


Care sunt clienţii brandurilor de bijuterii de lux? Vorbim și despre turiști? 

Da, vorbim despre depășirea graniţelor. După cel de-al Doilea Război Mondial, principalii clienţi erau americanii, iar apoi, japonezii, care au devenit și ei clienţi foarte importanţi. Rusia a devenit și ea o piaţă extrem de importantă. Oriunde te-ai duce să-ţi lansezi brandul, să-l faci cunoscut, contează. Ulterior, când aceste persoane călătoresc în Europa, ele caută magazinele pe care le cunosc și despre care au auzit. Și cumpără. Am văzut cozi interminabile în faţa magazinului Hermes din Paris. Japonezi care se înghesuiau să cumpere o poșetă, chiar dacă acest lucru era posibil doar cu rezervare. Și dacă era nevoie să aștepţi doi ani până să primești acea poșetă.


Cum reușiţi să păstraţi creativitatea brandului FreyWille? 

Pentru că vorbim despre un brand care are nevoie de creativitate și de măiestrie în execuţie. Trăim din feedback și din căldură, din entuziasmul pe care îl primim din toată lumea pentru inspiraţia și pentru măiestria noastră. Dacă nu am primi acest feedback, ar fi realmente imposibil să ne păstrăm creativitatea. Dacă auzim de la clienţii noștri ce frumoasă este o anumită piesă și dacă ei ne poartă bijuteriile cu mândrie, suntem fericiţi. Ne hrănim și respirăm recenzii. Iar asta ne oferă starea necesară pentru creaţie. Produsele noastre sunt derivate din artă. Fără creaţii artistice, noi nu am exista. Foarte important este și faptul că toate creaţiile noastre sunt protejate prin drepturi de autor pentru o perioadă de 70 de ani. În realitate însă, bijuteriile noastre sunt atemporale. Pentru că deși artiștii au o durată limitată de viaţă, de creaţie, ca orice om, companiile nu mor.




Cum a ajuns FreyWille să lanseze aceste tipuri de bijuterii, adevărate omagii dedicate artiștilor faimoși din toată lumea? 

Eu sunt pasionat de istorie, așa că îmi place foarte mult să mă inspir din străfundurile istoriei. M-am lăsat inspirat de arta din Grecia și Egiptul Antic, dar și din Imperiul Roman. România este o ţară cu o limbă și o cultură latină, așa că pentru români este foarte importantă această parte. Aţi crescut, practic, cu această moștenire de la romani. La fel și Austria, care a fost parte din Imperiul Roman, deși noi nu vorbim o limbă romanică. Românii sunt privilegiaţi la acest capitol, fiindcă limbile romanice sunt importante la nivel internaţional și foarte frumoase. La începuturile FreyWille, eram o noutate pentru piaţa din Franţa, o noutate în Paris. Iar Parisul a fost un oraș important pentru mine, pentru că acolo reușeam cel mai bine să iau pulsul întregii lumi. Dacă ai succes în Paris, dacă francezii sunt mulţumiţi, toată lumea e mulţumită. Așa stau lucrurile. Unul dintre clienţii noștri francezi și-a dorit o bijuterie inspirată de Claude Monet. Încercase deja la casa Hermes, care a refuzat proiectul. Tot la Hermes a întrebat cine ar putea realiza o astfel de bijuterie, dar întrebarea a rămas fără răspuns. A ajuns în cele din urmă la noi, iar misiunea noastră a fost una foarte dificilă, pentru că un pictor impresionist, așa cum este Claude Monet, nu are elemente ușor recognoscibile. Am lucrat luni de zile până să găsim soluţia: am ales floarea de iris, unul dintre elementele lui favorite, și am încercat să o simplificăm în stilul art nouveau. Efectul a fost atât de puternic încât toată lumea a asociat bijuteriile cu Monet, iar piesele create atunci au devenit rapid bestsellers. Și așa au și rămas.


Ce alte elemente artistice v-au rămas în memorie și au fost ilustrate în bijuteriile FreyWille? 

Când eram copil, părinţii mei mi-au arătat, la Paris, Musée de l'Orangerie și picturile realizate de Claude Monet acolo. M-au impresionat foarte mult, așa că am decis să creăm și noi Hommage à Claude Monet – Orangerie, o colecţie de bijuterii inspirată de aceste picturi, care este prezentă și iubită în România. Iar acest lucru nu este întâmplător! Georges Clémenceau (n.r. prim-ministru francez, 1917-1920), un important susţinător al României, a fost cel care și-a dorit ca picturile lui Claude Monet să fie imortalizate undeva pentru posteritate. Și așa a fost, prin toate picturile de la Musée de l'Orangerie.


Arta este extrem de importantă pentru FreyWille, însă ce alte elemente mai sunt emblematice pentru brand? 

Ne-am dorit să creăm și bijuterii independente de inspiraţia oferită de marii pictori, de artiștii faimoși la nivel mondial, ca să arătăm ce putem face noi. Unul dintre lucrurile pe care eu le consider realmente importante este să urmărim evoluţia vieţii intelectuale din Franţa. Filosofia este încă o pasiune importantă la nivel intelectual, atât în Franţa, cât și aici, în România. Ne întrebăm mereu și vom continua să ne întrebăm care este sensul existenţei noastre, care este direcţia pe care ar trebui să o urmăm în viaţă. Uneori, scopul nostru este să acumulăm suficienţi bani încât să trăim confortabil. Dar descoperim destul de repede că nu acesta este rolul nostru în viaţă. Că nu e suficient. Este foarte important să nu căutăm fericirea în viitor, în aspiraţiile noastre de mai bine, ci în prezent. Să găsim zi de zi un motiv să fim fericiţi. Faceţi și voi un plan de a fi mai fericiţi, zilnic: vizitaţi un pieten, bucuraţi-vă de artă, ascultaţi muzică! Și căutaţi fericirea interioară înăuntrul vostru. Acesta este motivul pentru care noi am lansat o altă colecţie – Ode to Joy of Life.


Aţi fost contactat de artiști sau de galerii de artă sau muzee pentru a lansa colecţii dedicate? 

Unul dintre artiștii care ne-au contactat a fost chiar Friedrich Hundertwasser, din Austria. Acesta este un artist faimos în toate ţările vorbitoare de limbi germanice, pentru că nu este doar pictor, ci și un important critic social și arhitect. Friedrich Hundertwasser era o personalitate fascinantă, din punctul meu de vedere, așa că mi-am dorit foarte mult să colaborez cu el. La fel și în ceea ce îl privește pe Gustav Klimt. El era, și este încă, considerat regele artei decorative din Viena. Și el a fost mai mult decât un pictor, de aici asemănarea, în mintea mea, cu Friedrich Hundertwasser. De asemenea, când am decis să deschidem un nou magazin în Praga, ne-am dorit o apropiere faţă de public, pentru că exista o oarecare reticenţă. Și așa a luat naștere Hommage à Alphonse Mucha și una dintre cele mai frumoase colaborări ale noastre.





Ce ne puteţi spune despre cea mai recentă colecţie FreyWille, Hommage à Paul Gauguin? 

Aceasta reprezintă pentru mine un adevărat vis împlinit. Am fost de trei ori în Polinezia, care este un loc minunat, verde și fascinat. Atât prin peisaje, cât și prin frumuseţea mării. Și chiar dacă Paul Gauguin nu făcea snorkeling, el a reușit să o picteze și să-i imortalizeze sufletul. Trăia în insule și a descoperit foarte repede că își putea câștiga traiul bine așa: trăind acolo și vânzându-și tablourile în Paris. Când a vrut să se întoarcă în Paris, a fost sfătuit să rămână acolo. Iar asta s-a întâmplat deoarece tablourile se vindeau mult mai bine dacă veneau de acolo. La evenimentul de lansare a acestei colecţii am insistat să ascultaţi și muzică din Tahiti, muzică foarte veche. Dacă ascultaţi această muzică, veţi descoperi că Paul Gauguin devine mult mai ușor de înţeles. El a schimbat culorile naturii, pictând, de exemplu, un cal albastru. Muzica face ca fanteziile lui Paul Gauguin să devină și fanteziile noastre.


FreyWille s-a născut din dragoste faţă de artă, dar dumeavoastră sunteţi pasionat de istorie și cultură. Cât de mult a contat istoria în alegerea elementelor grafice de brand și în crearea colecţiei Magic Sphinx? 

Ideea acestei colecţii aparţine, de fapt, soţiei mele. Ea a fost convinsă încă de la început că avem nevoie de un simbol pentru compania noastră. Și că acest simbol ar trebui să fie Sfinxul, un sfinx pe care l-am găsit în Teba, apărut undeva în secolul VII î.Hr. Este, așadar, un simbol foarte vechi, simbol care era deja foarte răspândit în zona mediteraneană, din cele mai vechi timpuri. L-am adoptat pentru că îl considerăm important pentru istoria Europei, un simbol nu doar al fertilităţii, ci și al creativităţii.


Cât de mult contează arta și cât de mult contează elementele de marketing, atunci când vine vorba de un brand ca FreyWille? 

Viaţa mea profesională nu înseamnă doar artă și creaţie, măiestrie în realizarea bijuteriilor noastre. Orice business impune organizare, finanţare, căutarea de noi pieţe de interes și strategie de marketing. Este nevoie de multă creativitate, dar cea mai mare satisfacţie pe care o am este să lucrez în echipă. Iar echipa mea din România este una extraordinară. Și fiindcă am ajuns la România, trebuie să recunosc faptul că mi se pare fascinant, din punct de vedere istoric, faptul că România este singura ţară din regiunea balcanică în care limba latină a reușit să reziste și să dea naștere unei noi limbi – româna. Este un lucru excepţional, din punct de vedere istoric! Când eram mic, tata fiind avocat, avea multe cărţi din care încercam să învăţ noi limbi străine. Una dintre ele a fost limba română, pe care am încercat să o învăţ, dar fără mare succes. Pot însă să o înţeleg destul de bine. Mai târziu, la nivel european, am început să înţeleg cât de importantă este unitatea și solidaritatea în cadrul Uniunii Europene. România aparţine Europei și are un rol important de jucat aici. Iar unitatea este importantă, atât în cadrul unui business, cât și la nivel mai larg.


Aţi observat anumite schimbări în România, în ultimii ani? 

Este foarte impresionant pentru mine să văd cât a evoluat România în ultimii 9 ani, de când suntem aici. Este un privilegiu și o adevărată onoare să lucrez aici cu o echipă extraordinară. Și aș vrea să le mulţumesc tuturor românilor care ne-au susţinut, care ne-au promovat și ne-au acordat încredere în tot acest timp. Și care ne iubesc cu adevărat produsele.




The tale within a photo - Raluca Chipriade



Comentarii

Mai multe

7 cărţi de Crăciun, povești de citit și oferit lângă bradul de Crăciun

7 cărţi de Crăciun, povești de citit și oferit lângă bradul de Crăciun

7 recomandări de Crăciun de la Dania@ninjagirldraws pentru Șapte Seri

7 recomandări de Crăciun de la Dania@ninjagirldraws pentru Șapte Seri

Irina Rimes recomandă 7 idei de cadouri pentru Șapte Seri

Irina Rimes recomandă 7 idei de cadouri pentru Șapte Seri

Lumea celestă Pandora

Lumea celestă Pandora

Începe ziua în forță cu noul „High Protein Iced Coffee”

Începe ziua în forță cu noul „High Protein Iced Coffee”

Olimp Labs se lansează în România prin distribuitorul 7Distribution

Olimp Labs se lansează în România prin distribuitorul 7Distribution

Remington Manchester United Edition

Remington Manchester United Edition

Smiley - „De neprețuit”

Smiley - „De neprețuit”

Pizza Hut - 25 de ani de la deschiderea primului restaurant din România

Pizza Hut - 25 de ani de la deschiderea primului restaurant din România

Viorica Pintilie – „I’ll be home for Christmas“ - Ediția a III-a

Viorica Pintilie – „I’ll be home for Christmas“ - Ediția a III-a

Cele mai citite

Iubirea necondiționată înseamnă acceptarea emoțiilor și nevoilor de bază ale copilului

Iubirea necondiționată înseamnă acceptarea emoțiilor și nevoilor de bază ale copilului

Cum să îți decorezi casa în culori vii cu ajutorul produselor Meli Melo Deco

Cum să îți decorezi casa în culori vii cu ajutorul produselor Meli Melo Deco

Bogdan Naumovici i-a propus fiului să rămână repetent

Bogdan Naumovici i-a propus fiului să rămână repetent

Therme lanseaza 3 noi parcuri naturale unice in Europa, reunite sub conceptele echilibrului, sanatatii si perfectiunii matematice

Therme lanseaza 3 noi parcuri naturale unice in Europa, reunite sub conceptele echilibrului, sanatatii si perfectiunii matematice

Top 10 pancarte de la protestele anti-guvernamentale

Top 10 pancarte de la protestele anti-guvernamentale

7 trucuri vestimentare pentru o apariție WOW!

7 trucuri vestimentare pentru o apariție WOW!

10 sfaturi ca să fii un protestatar iscusit

10 sfaturi ca să fii un protestatar iscusit

Zece obiceiuri și tradiții despre Florii și Paște, pe care probabil nu le știai

Zece obiceiuri și tradiții despre Florii și Paște, pe care probabil nu le știai