Viitorul: Airbnb cu mașini

Viitorul: Airbnb cu mașini



Dacă am fi discutat acum douăzeci de ani despre tendințele din industria auto, concluziile ar fi fost simple: mai mult, mai bun, mai rapid, milioane și sute de milioane de mașini patriei, ”cincinalul în patru ani și jumătate”.


Viitorul era clar: depășiri de plan cu sute și sute la sută. Paradoxul este că astăzi viitorul luminos al industriei auto e întunecat. Adică viitorul e că va trebui să producem din ce în ce mai puține autovehicule. Cea mai bună ecologie este economia de resurse. Gata! Țări civilizate, precum nordicii, au înregistrat deja tendința asta de vreun deceniu: tinerii nu mai au chef să-și cumpere mașină. Bicicletă, tramvai, metrou, chestii la comun și electrice. Și nu au chef să-și cumpere mașină, nu pentru că nu ar avea bani. În Suedia există deja programe guvernamentale care subvenționează atelierele de mici reparații pentru obiectele vechi. O filozofie simplă: respectarea mediului înseamnă să-ți repari vechiul aspirator sau frigider, înlocuind o piesă, două, decât să mai poluezi fabricând unul întreg nou. Stai cu un Volvo, cum a stat patronul IKEA: peste 30 de ani. Iar când acest multimiliardar modest a fost întrebat de unii ziariști: ”de ce nu vă schimbați acest Volvo de peste 30 de ani?”, cetățeanul a răspuns umil - deocamdată merge, o să mă gândesc să-l schimb când nu va mai putea să mă care de aici acolo. Iar omul ăsta a trecut la un moment dat, pentru puțin timp, în fața lui Bill Gates în topul bogătașilor lumii. 


Astăzi futurologii din industrie îmi amintesc de o pățanie din Cehia, de după căderea comunismului. Au înființat acolo o comisie guvernamentală pentru scăderea birocrației. Bani, clădiri, fonduri, personal, toate cele. Numai că, la prima întrunire importantă, comisia de luptă împotriva birocrației inutile a hotărât, aproape în unanimitate, un lucru măreț: s-au autodesființat, considerându-se și pe ei înșiși birocrație inutilă. Cam așa este cu industria auto: progresul, secolul XXI, înseamnă scăderea dramatică a numărului de unități produse. Or, asta, pe fond, nu le convine producătorilor auto, cea mai mare, încă, industrie a lumii după cea petrolieră. Un troleibuz pe curent cară mii, poate zeci de mii de oameni pe zi într-un oraș. Oameni care pot renunța la a-și mai cumpăra mașina personală. 


Și dacă de vândut mașini va fi mai greu, General Motors s-a gândit un pic mai departe: vor face un fel de Airbnb pentru mașini. Sistemul este deja în lucru și la vară vor să pornească testările. Ce înseamnă Airbnb-ul pentru mașini? Ca și la Airbnb cu apartamente sau case, oamenii vor putea să-și închirieze mașinile cât nu le folosesc. General Motors va pune la dispoziție platforma și va împărți banii (ca și la Uber) cu proprietarii care-și dau autoturismul altora. Ideea este vehiculată de ceva vreme printre marii producători, care sunt destul de speriați că vor păți cum au pățit firmele de taximetrie după apariția serviciilor de car-sharing sau ce au pățit lanțurile hoteliere după apariția ”sharingului” de case.


Nissan a anunțat acum vreun an că vor încerca un model asemănător pentru noul Micra. Producătorul vinde din start mașina unui număr de mai mulți proprietari. Cumperi deci un Micra împreună cu alți, să spunem, trei vecini. Pe ideea că și așa mergi mai rar cu ea. Vă dați seama că aici este ceva mai complicat. Mă gândesc deja la discuții gen: ”Iar ai lăsat, băi, tată, murdar în spate?!” Discuții din astea apar și când folosesc autoturismul membrii aceleiași familii. Sau parcă aud replici de la nevastă: „Ce căuta mașina ta în fața cârciumii az'noapte la trei?”, ”Nu știu, dragă, cred că era Costel cu ea, celălalt proprietar.” 


Dar până acum Porsche a reușit să pună cu succes în practică un sistem din zona asta. În Atlanta are următoarele oferte: un abonament de 2.000 de dolari lunar, pe baza căruia poți circula oricând cu unul dintre cele opt modele disponibile, și abonamentul de 3.000 de dolari, incluzând 22 de modele, evident, ceva mai scumpe. Băieții îți aduc mașina unde le spui, iar toate cheltuielile legate de autovehicul (asigurare, inspecție tehnică, rovinietă ș.a.m.d.) sunt în grija lor. Azi duci copiii la grădiniță cu un Macan, mâine îți ridici amanta cu 718 Boxster decapotabil. Se mai cere însă o taxă de 500 de dolari pentru intrarea în sistem. 


Teoretic car-sharingul pe care GM se gândește să ni-l ofere ar fi cel mai la îndemână. Mai ales că vizează și autoturisme deja existente, nu lucrează numai cu cele noi, vândute de producător. Nu cred că în țări precum România va merge. Cei mai mulți proprietari de la noi au mașini foarte vechi, pe care ți-ar fi cam frică să le închiriezi. Știu, îmi veți spune că au trecut Inspecția Tehnică Periodică. OK, dar șoselele noastre sunt pline de hârburi cu ITP-ul la zi. Iar oamenii care au dat un 15.000 de euro pe un Golfuleț nu cred că vor avea chef să-l lase pe mâna vreunui student, care să-l țină, pe perioada celor trei ore de sharing-închiriere, numai în regim de peste 5.000 de ture, să-i topească garnitura de chiulasă. Suntem încă destul de tradiționaliști și din cauza sărăciei: nevasta și mașina nu prea se împrumută. 


Ideea e bună și plutea în aer, sau plutea în Airbnb. Să vedem ce va ieși. E clar că drumul spre viitorul cu mult mai puține autovehicule fabricate trece pe aici. Am o singură rezervă vizavi de treaba asta cu car-sharingul de tip Airbnb. Bărbații vor putea păcăli mai ușor femeile. V-ați gândit? Își dă cucoana întâlnire cu un băiat, apare ăla cu un Rolls Royce, a doua zi merg și la munte cu același Rolls, iar după weekendul în care a și făcut sex cu el, îl vede luni dimineața mergând cu nașul pe tramvaiul 41 la serviciu, la REBU, unde el contribuie tare la un mediu mai curat, lucrând ca gunoier.



Când o zbura mașina


La Salonul de la Geneva, olandezii de la Pal V au prezentat varianta de serie a mașinii zburătoare Pal V Liberty, care va ajunge la vânzare în 2019. Utilajul are o autonomie de 1.300 km pe șosea și 500 km prin aer. Pe șosea are o viteză maximă de 160 km/h, iar prin aer de 180 km/h. Varianta de bază va costa 300.000 de euro, iar versiunea Pioneer Edition, 500.000 de euro. Transformarea din mașină în elicopter durează între 5-10 minute.







Stea ua sus răsare!


Polestar este viitorul brand de lux al lui Volvo. Modelul Polestar 1 va putea fi achiziționat din 2019 doar pe internet și sub forma unui abonament de 2 sau 3 ani. Asta că tot vorbeam despre modificări major ale felului de a deține mașină. Despre acest coupe hibrid, cu o putere de peste 600 CP și cu multă fibră de carbon, v-am mai vorbit. Fabricantul planificase o producție totală de doar 1.500 de bucăți la o scadență de 500 pe an. La puțină vreme după deschiderea listei de prescripții pentru mașina de 150.000 de euro, s-au înregistrat peste 6.000 de cereri, așa că domnii au anunțat că vor dubla producția.



 




Text Alexandru Duțu



Comentarii

Mai multe

The Modern Book Club

The Modern Book Club

Camelia Cavadia

Camelia Cavadia

Grasu XXL

Grasu XXL

Seria 8, mai mare, mai BMW

Seria 8, mai mare, mai BMW

Veganism în beauty

Veganism în beauty

Monștri de Halloween

Monștri de Halloween

Cele mai citite

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit