Trenduri de toamnă pentru toată lumea

Trenduri de toamnă pentru toată lumea



Toamna asta vine cu tendințe împrăștiate sau, ca să vorbim ca oameni ce se ocupă cu roata, „tendințe centrifuge”. BMW aduce noul X7, ceva imens, de șapte locuri, pe care toată lumea îl așteaptă de la apariția lui Audi Q7. Tot de la BMW primim și noua serie 3. Porsche Macan facelift va fi lansat mai întâi în China. Deci Pământul începe să se învârtă cu viteză din ce în ce mai mare spre China. Tot acolo vrea și Mercedes să mute producția Smartului electric. În iulie, românii au înmatriculat cu 34% mai multe mașini noi decât în aceeași perioadă din 2017. Uau! Are lumea la bani! E drept, România a înregistrat și cea mai mare creștere economică din UE pe trimestrul doi. De bine, de rău, e bine! Nemții testează mașina cu celule fotovoltaice. Pe scurt, automobilele vor fi mai mari, mai mici, mai electrice, mai chinezești și mai accesibile românilor. Ultima parte mă interesează cel mai mult, dacă însă aș vedea întrupate la mine, în fața casei, toate tendințele, nu m-ar deranja.




Mașini nemțești la tot poporul 


Poporul american. Mai întâi v-am vorbit aici despre programul de abonamente auto lansat de Porsche în Statele Unite. De atunci Mercedes și BMW au intrat puternic pe această felie. Recent, BMW, al căror program Acces începuse în aprilie 2018, a mai venit cu o scădere masivă de preţuri. La noul abonament Icon, de doar 1.100 de dolari lunar, poţi opta pentru i3, 330e plug-in hybrid, M240i Cabrio sau SUV-ul X2. Vă reamintim cum funcţionează: de banii ăștia poţi închiria oricare dintre aceste mașini, iar toate costurile legate de întreţinere, asigurare sau alte cele sunt suportate de ei. Trai nineacă! 1.100 de dolari e un fel de sub jumătate dintr-un salariu mediu la ei. Traducând (cu tot relativul unei astfel de conversii) în limba nivelului de trai românesc, închideţi ochi, „faceţi un exerciţiu de imagine” și gândiţi-vă cum, cu mai puţin de o mie de lei lunar, aţi avea acces oricând la unul din modelele acelea. Weekendul ăsta plec la mare, hai treacă de la mine, dau mai mult pe benzină, și iau un M240i Cabrio.




Săptămâna viitoare am de alergat prin oraș, zdup într-un i3. Și tot așa. Abonamentul pentru level al lui Mercedes are aceeași valoare. BMW mai are abonamentele Legend de 1.400 de dolari (fost de 2.000) și nivelul M de 2.700 de dolari (redus de la 3.700). Aici te poţi da cu M4 Cabrio, M5, M6 Cabrio sau X6 M, dar poţi alege oricare alt autovehicul din abonamentele inferioare. Bavarezii vor să extindă experimentul și în Marea Britanie, unde costurile de abonare ar începe de la 560 de lire pentru gama Mini. În Europa doar Volvo are un astfel de serviciu, de 700 de euro, care include XC40, S60 și V60, în ţări precum Marea Britanie, Norvegia, Polonia, Germania, Suedia, Spania, Italia. Chinezii de la Volvo sunt prezenţi și în America. 


Găselniţa asta de vânzări va schimba radical viaţa unora. Să ne gândim la piţipoancele și fauna de Nuba. Până acum aveam tipul antropologic al proprietarului de Bentley decapotabil second-hand, care locuia într-o garsonieră confort 8 de la capătul Militariului. Dar, orișicât, și un Bentley mai ieftin secondhand tot e peste 50.000 de euro. Acum se avansează la un alt nivel de impostură. Cu o mie, două de euro lunar, te afișezi cu trei, patru BMW-uri ultimul tip și dai iama în păsăretul de Dorobanţi. Se va crea o mare degringoladă la nivelul valorilor. Nu vor mai putea distinge botoxatele între cocalarul serios, autentic, cu bani, și cocalarul fake. Grav! Este pusă în joc însăși supravieţuirea unor specii. Cu un mic efort, până și un personaj precum profesorașul din filmul Filantropica va avea acces, dintr-un M6 Cabrio, la lumea de Dorobanţi. 


În ce mă privește, pe mine și nivelul nostru de venituri, sunt nerăbdător să văd modelul extins și la scutere, și motociclete. Oricum, ideea este că închirierile de mașini vor lua locul vânzărilor. Așteptăm și în România trendul ăsta. După ce ne-am trăit copilăria cu pâine pe cartelă de la Ceaușescu, ar fi ceva să murim pe autostradă într-un BMW pe abonament.




Acum, și pe lumină 


Sono Motors, un start-up din Munchen, pornit în 2016, se pregătește să ne propună modelul Sion, autotursmul electric cu celule fotovoltaice. Bine, Sion nu se încarcă exclusiv de la soare. Acasă îl bagi și în priză, cât mergi cu el până la mare însă, acoperișul mai face și o fotosinteză mică, atât cât să suplimenteze resursele. Inginerii vorbesc despre o autonomie de 250 km, dar nu ne spun cât din această autonomie poate fi asigurată doar de cele 330 de celule fotovoltaice de pe acoperiș. Interesant este că agregatul poate fi încărcat și de la o altă mașină electrică. S-au gândit ei că o să rămâi pe coclauri. Păi, măi domnilor, tehnologia de luat curent de la o Dacie la alta era cel mai des întâlnită la noi, în România. 




Sono spune că Sion va costa cam 16.000 de euro și că 5.000 de clienţi și-au manifestat deja interesul. Doamne, cât îmi plac aceste formulări la limita fake news-ului! Și adică, mai exact, cum aţi măsurat voi că 5.000 de clienţi și-au manifestat interesul? Că și eu, citind despre Sion și scriind asta, mi-am manifestat interesul? Se pune? Bine, eu mi-am manifestat interesul și pentru un LaFerrari, alaltăieri, când am văzut o gagică beton pe stradă. Interesul meu s-a manifestat printr-un gând din cap, având aproximativ forma: „Băi, ce bine ar fi să am eu un LaFerrari, să-l vând cu trei milioane de euro, să-mi iau un Jaguar decapotabil, o vilă și 400 de hectare de teren, iar apoi să o invit la o cafea pe cucoană!” OK, n-am bani de LaFerrari, dar mi-am manifestat interesul, nu? 




În fine, ideea cu panouri solare trebuia la un moment dat făcută la scara producţiei de serie. Mă gândesc și la un model care să aibă deasupra niște eoliene sau pânze. Și, vârful tehnologiei, o decapotabilă care să aibă sub capotă o hidrocentrală. Asta ar fi super, că hidrocentrala vine și cu un lac superb, ca cel de la Paltinu. Deci mai ai parte și de plajă, vacanţă, recreere.




De Alexandru Duţu



Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender