Tesla Model 3 este aproape aici

Tesla Model 3 este aproape aici

Șase! Tesla Model 3 vine! Și vine și vine și tot vine! Cred că o să ajung să văd graffitiuri cu „Tesla vine!”, așa cum vedem zidurile pline cu „Iisus vine! Pocăiţi-vă!”. De fapt, nici de data asta nu vă putem anunţa că Model 3 a ieșit. Deocamdată s-a aruncat un fel de buzdugan înaintea mașinii propriu-zise, adică au ieșit pe piaţă niște date tehnice. Și nici alea toate.


De puţină vreme am ajuns să știm cam ceea ce bănuiam. Asta mică de la Tesla, adică Model 3, va avea o autonomie de 344 de kilometri. Buuuun! Cel mai probabil vorbim aici de autonomia aceea din condiţii ideale. Conversia ne spune cam așa: 350 km autonomie teoretică înseamnă cam 300 km în condiţii din realitate. Cu toate că trăim într-o lume în care „realitatea reală” devine din ce în ce mai greu de definit. Cu adevărat noutate este acceleraţia: 0-96 km/h în 5,6 sec. Printr-un exerciţiu de valutiști versaţi, facem și aici conversia din kilometri vechi în secunde noi și estimăm că 0-100 km/h va fi undeva spre 6 secunde. Frumos, dar astea deja sunt cifre pe care le are și un motor termic! Gurile rele vorbesc aici de o altă problemă. Se spune că motoarele electrice, la un loc cu bateriile, scot o performanţă de genul ăsta la primele încercări. Pe urmă intervine o supraîncălzire care face utilajul mai lent cu vreo secundă. Dar, repetăm, tehnologiile acestea și punerea lor în producţie de serie sunt atât de noi, încât nu trebuie să ne credeţi pe cuvânt. Luaţi-vă una și convingeţi-vă! E cam cum spun medicii care îţi greșesc operaţia: „depinde de la organism la organism.” Totuși, la nivel de filozofie ultimă a mecanicii și tinichigeriei, știm că motoarele electrice și bateriile din dotare nu pot funcţiona mult timp în regimul lor de maxime performanţe, așa cum o fac motoarele clasice. Din cauza tendinţei spre supraîncălzire. Ce ironia sorţii? Exact motoarele electrice, făcute să reducă încălzirea globală, se încălzesc prea repede și prea tare. Dar nu trebuie să vă faceţi griji că veţi strica ceva supralicitând cu acceleraţia la podea. utoturismele au un dispozitiv care le trece automat în regimul de utilizare cuminte până la răcire. 


Cifre acceleraţie: 0-96 km/h, în 5,6 sec.. autonomie ideală: 344 km, volum portba gaj: 400 litri, display: 15 incHi timp de așteptare: peste un an


Model 3 va avea un portbagaj de 400 de litri și asta mi se pare foarte bine, dat fiind spaţiul pe care îl ocupă bateriile. Ecranul display-ului de pe consola centrală va fi de 15 inchi, în scădere de la televizorul de 17 inchi de pe Tesla Model S. Până acum important mi se pare că preţul a rămas cam cel anunţat acum câţiva ani: 35.000 de euro (care în America vor fi 35.000 de dolari). Să ne gândim că până și guvernul PSD al României a introdus subvenţii de peste zece mii de euro pentru o mașină electrică. Deci dacă executivul nu intră la pușcărie cu tot cu subvenţia într-un an, doi, până vă veţi putea lua în primire un Tesla Model 3, notaţi-vă că puteţi merge cu o mașină americănească pe curent la mai puţin de 25.000 de euro.


Bârfe, speculaţii, eseistică


Cifrele cu adevărat așteptate nu sunt nici 35.000 de euro – preţul și nici 5,6 sec. – acceleraţia, ci cât mai durează coada la Model 3. Asta a fost mereu marea provocare: trecerea de la nivelul de producător de gadgeturi scumpe la cel de producător de volum. Este mai bine de un an de când aproape 400.000 de clienţi au plătit avansul pentru un Model 3. Deocamdată, uzina în care se va fabrica modelul nu este gata. Primele exemplare sunt așteptate undeva la jumătatea acestei veri, urmând ca în toamnă să fie demarată și producţia de serie. Cine se așază acum la coadă va primi un Model 3 cel mai devreme la jumătatea lui 2018. Elon Musk vrea să ajungă la o producţie de 500.000 de mașini pe 2018, dar estimarea pare ambiţioasă, dacă ne gândim că anul trecut au vândut 76.000 de bucăţi. Pentru a respecta termenele s-a luat decizia de a se renunţa la faza de testare beta a lui Model 3, lucru pe care l-aș caracteriza simplu, cu vorbele unui clasic în viaţă: „Nu e bine, domnu' chestor! Nu e bine!” Testarea beta este cam ceea ce vă gândiţi și voi că este: un model în întregime nou stă o perioadă (la producătorii serioși și câţiva ani) în probe, pentru a apuca să-i vezi eventualele hibe. Riscul imens pe care și l-au asumat cei de la Tesla arzând etapa asta, chiar la primul lor model mai ieftin și de producţie mare, ar fi să se trezească cu rechemări masive. Și așa întârzierile din această etapă au fost cauzate de un recall consistent din primăvara lui 2017: 53.000 de mașini. Când vinzi 76.000 de bucăţi pe an și faci un recall pentru 53.000, nu e bine, domnu' chestor! Acum, nu vă gândiţi că am avea de a face cu defecţiuni majore. Legislaţia te obligă să mai bibilești la modelele vândute pentru orice fleac și așa este și frumos să procedezi când ai încasat spre suta de mii de euro pentru un autovehicul.



Bârfa lansată de ziariștii de la o revistă specializată în vehicule electrice ar suna cam așa: Tesla a aruncat pe piaţă câteva caracteristici ale mult așteptatului Model 3, precizând explicit în comunicatul lor că termenul de livrare pentru Modelul S este de o lună, în timp ce la un Model 3 se așteaptă peste un an. Și asta tocmai în speranţa că va putea deturna parte din potenţialii clienţi spre un produs deja existent. Dar știţi vorba: „Ehhhh, presa occidentală minte!” Este oricum o manevră dificilă această deturnare a segmentului de public, dacă ne gândim la diferenţa de preţ între cele două produse. O mașină de 70-80.000 de euro (cu subvenţia acordată) este pur și simplu altceva decât una de sub 25.000, cum spuneam că va putea costa Model 3 chiar și în România. Noi le urăm succes și producătorului, și clienţilor care au plătit deja și așteptăm, supraîncălziţi ca un motor electric, să vedem noile modele, oricâte vor fi ele. 



Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender