Suzuki Jimny, pentru o viaţă sănătoasă în pădure și în oraș

Suzuki Jimny, pentru o viaţă sănătoasă în pădure și în oraș



Da, arată ca o mașină de jucărie, dar dacă judecăm după ce poate să facă în teren accidentat, peste 90% din SUV-urile cu care ne întâlnim zilnic par jucării. Jucării defecte.



Un G Class pentru copii 

Urâţenia pătrăţoasă a lui Jimny este fermecătoare. Și generaţiile anterioare erau cubiste, dar Jimny-ul 2019 pare făcut numai cu rigla și cu un echer cu toate cele trei unghiuri de 90 de grade. Știu, nu se poate, dar designul ăsta pare destul de ne-euclidian, indiferent ce-o fi însemnând asta. Acum ceva ani a repausat Land Rover-ul Defender, care se ţinuse băţos și pătrăţos o veșnicie, adică de la război încoace. Ne tot ameninţă englezii cu niște imagini cu noul Defender, camuflat, pe circuitul de la Nurburgring, dar aproape că ne-am pierdut speranţa. În zona utilajelor milităroase a rămas doar G Class-ul. Dar și acolo au mai rotunjit pe ici, pe colo odată cu noua generaţie. Deci ce facem noi, ăștia care iubim siluetele desenate parcă de un copil de grădiniţă? Ne bucurăm că a apărut noul Jimny. Pe partea de desen, oamenii chiar nu au corectat nimic din opera copilului desenator de la grupa mică. Parcă îl aud pe cel mic: „mașina are două roţi, capotă cu motor, acoperiș, geamuri, ușă.” Mi se pare un manifest estetic serios.


Și până la urmă forma aceasta aseptică atrage sigur mai multe priviri decât vreun Renault compact la care s-au chinuit artiștii franţuji. Vreunei cucoane mai puţin plimbate pe la saloane auto i-ar veni să întrebe: „Băi, asta sigur e mașină sau e vreo butaforie de pe terenul de joacă din parc?” Pe unii simplitatea liniei i-ar putea duce cu gândul la tablele alea vopsite, pe post de mașini false de poliţie, care trebuie să sperie șoferii pe șosele.




Frumoasă și la interior 

Dar gata cu glumele. Dincolo de designul care ne atrage pe mulţi, noul Jimny are o grămadă de alte calităţi. Vine cu un motor mărit faţă de vechea generaţie: 1,5 litri pe benzină. El scoate 101 CP/6.000 rpm și 130 Nm/4.000 rpm. Știu, de când cu revoluţia dieselurilor, v-aţi învăţat să râdeţi de un cuplu de doar 130 Nm. Vă spun doar că primele Mercedesuri G Class – cele făcute iniţial doar pentru armată – aveau cuplul motor cam tot de 130 Nm. Ideea este că, la dimensiunile de cabină telefonică ale Jimny-ului, cuplul este suficient pentru cele mai contorsinate manevere prin teren accidentat. E drept, nu veţi putea tracta un camion căzut într-o râpă, dar ar trebui ca șoferii de camioane să fie mai atenţi.




Mașina are o conformaţie old-school, care o aduce off-road-erelor pure și dure. Are un șasiu robust, un ampa - tament foarte mic, datorită căruia cred că te poţi căţăra în copac precum caprele și unghiuri de fugă și de atac foarte bune – e clar un utilaj de trecut canale de irigaţii. Tracţiunea este în mod curent pe roţile din spate, pentru economie în cilcuri urbane, iar șoferul poate comuta manual pe 4X4 și apoi pe un 4X4 cu reductor. Pe partea de manete te simţi ca într-un Patrol. La șasiul separat, tradiţional, care o ajută enorm în teren, mai adăugaţi și o greutate de puţin peste o tonă (1.100 kg sau 1.135 kg varianta full option). Masa o ajută și la un consum de vreo 6 litri la sută.




La interior avem o mulţime de spaţii de depozitare și facilităţi pentru cei înnebuniţi după sălbăticie. Portbagajul are după cum urmează: doar 85 de litri cu bancheta spate ridicată; 377 de litri cu scaunele spate rabatate (cam asta e varianta în care probabil o vor utiliza cei mai mulţi în majoritatea timpului, fie în oraș, fie pe munte, adică o configuraţie de două locuri cu un portbagaj de clasă compactă); și 830 de litri dacă umplem cât putem spaţiul rămas deasupra banchetei spate rabatate. E clar că nu poţi pleca într-un circuit prin Mongolia cu încă trei prieteni de 1,95 m și 112 kile fiecare. Dar cu un portbagaj montat deasupra poţi pleca liniștit, chiar în patru, până la Predeal. De fapt, mașina pare gândită pentru doi iubitori de aventură, plus eventual un copil, doi, de clase primare. Despre puterile miraculoase în teren ale „lu' ăsta micu'” s-a tot vorbit de generaţii. Oamenii de la Suzuki nu s-au apucat de 4X4 minuscule fiindcă a apărut acum moda asta a SUV-urilor, cu care vrei să mai prinzi și niscaiva cucoane. Suzuki a început seria asta de off-roadere mici demult, în anii '50. În 1970 deja apărea ceea ce s-ar putea numi strămoșul Jimny-ului de azi, LJ 10. Deci oamenii cunosc, au cercetat, și-au făcut temele cel puţin juma' de secol.




Recomandat pentru sănătatea în oraș 

Găselniţa acestui minuscul Suzuki este că poţi avea o mașină extrem de capabilă în off-road, perfectă pentru tot felul de fotografi, bird-watch-ărși sau bicicliști montani de duminică, și în același timp o urbană perfectă. Păi, staţi să vă zic: am râs noi când am făcut-o cabină telefonică, dar avantajul imens este că asta mică pune bine în valoare spaţiul interior pe verticală, iar lungimea mașinii este de numai – atenţie! – 3,48 m. (Bine, cu roata de rezervă montată sus, sub lunetă, lungimea crește la 3,64 m, dar la parcările laterale lumgimea de jos, de numai 3,48 m, contează). Gândiţi-vă că cea mai mică Skoda Fabia, o mașină de clasă mică, are aproape patru metri în lungime (3,99), iar o Toyota Aygo, mai mică decât clasa mică, are 3,46, deci cât Jimny-ul nostru. Așadar, cu acest Suzuki aveţi o mașină de oraș cu dimensiuni de clasă mini. Doar Smart-ul, cu două locuri și 2,7 m lungime, este mai scurt decât acest Suzuki. Iar pentru un plus de nebuneală sperăm ca japonezii să scoată și variantă cabrio, așa cum au avut generaţiile anterioare.


Dacă ţinem cont și de faptul că poate escalada ușor borduri, atunci putem spune că avem o mașină de oraș talentată. Deci să recapitulăm: este foarte bună în off-road; este foarte scurtă pentru parcările în orașe aglomerate; consumă bine sub 6 litri afară și ceva peste 6 litri, dacă nu tragi de ea, în oraș; și costă începând de la vreo 16-17.000 de euro (deocamdată nu a ajuns în ofertele din România). De fapt, ceea ce impresionează la acest Jimny este simplitatea și onestitatea lui: o mașină construită cu gândul numai la eficienţă și utilitate, robustă, rudimentară pe alocuri într-un mod plăcut, fără niciun fel de fandoseli și sclifoseli, ca ale altor „cucoane” din gama asta, mult mai scumpe, și care la o adică rămân împotmolite la prima ploaie printre blocurile de cartier. Cum o vedeţi pe afară, așa e și pe dinăuntru: de încredere și fără să vrea să pară vreun moment altceva decât este.




Rimac C_Two 

Cilindree: 1.500 cmc 

Putere: 101 CP/6.000 rpm 

Cuplu: 130 Nm/4.000 rpm 

Volum portbagaj: 85-830 litri 

Consum: 6 litri/100 km 

Viteză maximă: 145 km/h


Suzuki LJ 10 apărut în 1970



De Alexandru Duțu



Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender