Porsche Taycan | Imperiul contraatacă

Porsche Taycan | Imperiul contraatacă



După un deceniu în care Tesla s-a bucurat de presă foarte bună, Porsche vine să ne spună că „vor fi din nou ce-au fost și mai mult decât atât”.



Habemus Tesla și noi ăștialalţi. Sau, mai exact, habemus Tesla și fără Elon Musk. Electrica de la Porsche „este, în sfârșit, aici”, sau, cum se spune și în alte reclame tâmpe, „așteptarea a luat sfârșit”. Sincer vorbind nici nu le-a luat prea multă să iasă pe piaţă cu o anti-Tesla europeană. E drept, americanii fac limuzine electrice de șapte ani, dar să ne amintim că tânărul Ferdinand Porsche a reușit să se pozeze în prima „electrică”, la a cărei proiectare lucrase, încă din secolul XIX. Să scriem și cu litere: secolul nouăsprezece, acel interval de timp dintre anii 1801 și 1900. Da, dom' Ferdinand, un băiat de nici douăzeci și cinci de ani pe atunci, făcea mașini electrice (și hibride) din secolul în care, la noi, Eminescu abia se lipea de o șaretă, ca revizor școlar, iar Tudor Vladimirescu venea cu Revoluţie să facă Drumul Taberei lângă București. Bine, Tudor Vladimirescu, fondatorul a ceea astăzi numim cartierul Drumul Taberei, putea să înceapă încă de la 1821 și metroul Drumul Taberei, care oricum n-ar fi fost gata nici azi, dar apăream și noi, pe cartea poștală a istoriei, măcar cu intenţia de a realiza un mijloc de transport electric.




Lohner-Porsche Mixed Hybrid – așa a reţinut istoria tehnicii baragladina proiectată de Porsche pentru Lohner-Werke, întreprinderea din Viena a domnului Lohner. (Mare atenţie!!! Nu folosiţi niciodată umlaut la „o”, că vă afurisesc cunoscătorii). Nu mai intrăm în detalii tehnice. Ajunge să priviţi fotografia ca să puteţi spune, ca la Teleenciclopedia: „istoria mașinilor electrice realizate de familia Porsche se întinde pe trei secole”. Da' las' că și istoria electricelor Tesla se întinde pe două decenii!




Taycan de familie și Taycan de circuit 

Despre Taycanul „pentru oameni” trebuie să știţi că vine, cel puţin pentru început, cu variantele Turbo și Turbo S. (Și totuși, ce ciudat sună denumirile astea – Turbo, Turbo S sau Turbo 4S – la niște motorizări electrice? Mai rămâne să auzim cât de curând expresii consacrate precum „Dă-i jar!” sau „Dă-i gaz!”). Varianta Turbo are 625 CP (cu un vârf de 680 CP pe Launch Control în modul overboost) și 850 Nm, cu o autonomie de până la 451 km după normele WLTP. Turbo S scoate tot 625 CP (dar cu un vârf, pentru scurte perioade, de 761 CP) și 1050 Nm. Acceleraţia 0-100 km/h este de 2,8 sec., iar pentru 0-200 km/h are nevoie de 9,8 sec. Viteza maximă este de 260 km/h. Modelul virează cu toate cele patru roţi, iar pe lângă direcţia integrală, mai este echipat și cu o cutie de viteze cu două rapoarte, chestie de neimaginat până acum la „electrice”. Ei spun că prima treaptă de viteză este mai ales pentru demaraje. Mașina, lungă de aproape cinci metri (4963 mm), are în faţă un spaţiu de depozitare de 81 de litri, iar în spate un portbagaj de 366 l. Mai notăm că masa noului Porsche este de 2295 kg și gata, că dacă stăm să înșirăm cifre la lansarea unui model nemţesc, ni se termină hârtia. Preţurile, pe care nu le-aș trece la cifre sunt, deocamdată: 110.624 de euro pentru Turbo 4S, 157.318 de euro – Turbo și 190.860 de euro pentru Turbo S.




Spuneam că nu are rost să începem un război al numerelor și comparaţiilor, fiindcă oricum tabăra Tesla și tabăra Porsche sunt deja unii cu mâna în beregata celorlalţi. Până la măsurători domnii de la Stuttgart s-au dedat și la isprăvi de marketing. Deh, nu sunt ei chiar așa de vicleni ca americanii la chestii din astea, de prezentare, dar, orișicât, au mai învăţat. Așa că au dus mașina pe un circuit și pe o pistă de portavion. Și acu' să te ţii debate, scandal, circ și bătaie între fani.


Tehnologie cutting edge ca la ușa cortului 

Mai întâi au dat Taycanul pe mâna lui Shea Holbroock, o tânără piloteasă americancă de nici treizeci de ani. Cucoana s-a dat cu mașina pe pista portavionului USS Hornet scoţând un timp de 10,7 secunde pentru 0-145 km/h-0. Mai mult nu ţinea asfaltul. Începea apa. Eu nu m-aș angaja ferm de partea nimănui în gâlceava teslari vs. anti-teslari, dar aici parcă ţin cu americanii. Păi, dacă nemţii erau atât de tari, ei de ce nu sunt în stare să aibă portavion?! NU mai spun că acest USS Hornet este un portavion americam făcut în timpul războiului. Pe urmă „electrica” germană a devenit oficial cel mai rapid sedan pe Nürburgring cu 7 minute și 42 de secunde. Și de aici a început caftul între tabere.




Cifre 

Putere: 761 CP 

Cuplu: 1050 Nm 

Acceleraţie 0-100 km/h: 2,8 sec. 

Viteză maximă: 260 km/h 

Autonomie: 450 km




Elon Musk a văzut și și-a amintit că mereu i s-a reproșat faptul că Tesla nu apare în competiţii, acolo, la vârf. Formula E (omoloaga Formulei 1 pentru „electrice”) se ţine de ani buni fără ca Tesla să fie acolo. Pentru nume ca Ferrari, ba chiar ca Mercedes, BMW, Honda, Renault sau Ford ar fi de neconceput să nu fi apărut măcar așa, de ochii lumii, în Formula 1. Porsche a prezentat recent 99x Electric, mașina cu care va concura în Formula E în sezonul 2019-2020. Răutăcioșii îi spun lui Elon că Formula E, ca și Formula 1, este pentru băieţii mari, nu pentru copilandri răzgâiaţi.


Acum un an electrica Volkswagen ID R a depășit cu 16 secunde (Maamăăă!!!) recordul all-time de pe legendarul traseu de la Pikes Peak. Același VW ID R a doborât luna asta recordul (cu un timp de 7 minute și 38,585 sec.) de pe traseul montan Poarta Raiului din China, unde sunt 99 de viraje pe o diferenţă de nivel de 1300 metri. Li se reproșează celor de la Tesla că nu-și arată faţa pe la nici un fel de provocări din astea, unde rezultatele sunt ferm măsurabile.




Chiar înainte de lansarea oficială de pe 4 septembrie Taycan a efectuat în Italia un test de anduranţă: a parcurs 3425 km în fix 24 de ore, cu o viteză cuprinsă între 195 km/h și 215 km/h la o temperatură ambientală de 42 de grade Celsius, în timp ce, la nivelul pistei, temperatura a ajuns și la 54 de grade. În fapt, cam asta este marea provocare a electricelor – circuitul, nu sprintul pe un kilometru în linie dreaptă. Pe circuit ai de rezolvat problema supraîncălzirii bateriilor și problema manevrabilităţii în viraje a unor mașini cu multe sute de kile de baterii, a căror greutate, ca și în cazul Taycanului, sare de două tone. Dificultatea imensă nu este să propulsezi mașina în linie dreaptă cu mare rapiditate, ci să reușești să o menţii pe viraje. Or, e foarte probabil ca la acest capitol, al manevrabilităţii și stabilităţii în curbe, știinţa de aproape un veac de curse a unor producători europeni de tradiţie să fie decisivă în competiţia cu un nou venit ca Tesla. Domni ca Ferrari, Porsche sau Colin Chapman se chinuie de mai bine de jumătate de secol, prin Formula 1 sau alte competiţii, să ţină o mașină pe șosea, în curbe, la viteze mari. E ditamai știinţa aici. Exact cum niște francezi au șanse să facă un pic mai bine vinuri decât unii care s-au apucat de vie acum 10-15 ani.




Elon Musk a răspuns provocării nemţilor și a anunţat, pe 5 septembrie, a doua zi după lansarea oficială a lui Taycan, pe Twitter: „Model S on Nürburgring next week”. La ora la care scriem aceste rânduri, „săptămâna următoare” abia a început și știm doar că Nico Roseberg s-a oferit, tot pe Twitter, să piloteze Model S-ul pe Iadul Verde. Oficialii circuitului au anunţat că nimeni de la Tesla nu i-a contactat până acum, iar locurile sunt ocupate pentru toată săptămâna. Vom vedea. Sună periculos, vorba unor cantautoare de succes din perioada în care Tesla nici nu exista și noi eram mai tineri.


Așa cum v-am anunţat, noi nu intrăm de partea nimănui în concursul de debate. Remarcăm, pe cifre, că Porsche, fiind conceput și lansat în 2019, nu în 2012, precum Model S, și-a pus la punct un sistem de alimentare la 300 kW – 800 V. Ăsta abia este un mare pas înainte. Teslele deocamdată nu trec de 150 kW. Musk a postat, zilele trecute, pe Twitter, un filmuleţ în care prezintă o premieră de care pare foarte încântat: un încărcător pentru Tesla de 250 kW. Tesla Roadster 2, care se va lansa în 2020 va avea, se pare, un acumulator de 200 kW. Așa cum spuneam, luaţi-vă popcorn, fiindcă disputa se anunţă interesantă!




Și pentru că titlul acestui material despre Porsche vs. Tesla este Imperiu contraatacă, o să închei amintind cuvintele pe care Margaret Thatcher se pare că le-ar fi rostit la cafeaua de după întâlnirea în care greii lumii de atunci hotărâseră să accepte unificarea celor două Germanii, la finalul Războiul Rece. Se spune că doamna s-ar fi exprimat cam așa: „De două ori în acest secol i-am pus la pământ pe nemţi, și uite-i cum sunt din nou înaintea noastră.” Să nu uităm că domnul Ferdinand Porsche a luat-o de la minus, nu de la zero, după război, când industria auto americană era la ani lumină în faţa celei germane sau japoneze, care practic nu prea mai existau. Iar astăzi, concernul VW, cu Porsche acţionar majoritar, este, de ani buni, lider mondial al domeniului. Mă rog, a mai schimbat, pentru scurte perioade, cu japonezii de la Toyota.



De Alexandru Duțu



Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender