Noul Corvette C8 Make America Great Again

Noul Corvette C8 Make America Great Again



Ce înseamnă America măreaţă? Simplu: motoare mari și preţuri mici.


Chevrolet model Ferrari 

Am sărbătorit recent 50 de ani de la aselenizare. Corvette era văzută pe atunci drept „mașina astronauţilor”. „Ce se-ntâmpla?” – cum ar spune nea Nicu Văcăroiu, această lună plină a politicii românești. Salariile la stat în America nu erau chiar atât de „great” pe atunci. Iar oamenii ăia urmau să-și riște viaţa plecând la muncă în cer. Probabil că NASA le mai oferea ceva avantaje, gen o masă caldă sau niște bocanci de mers pe lună, pe care îi puteau păstra la întoarcere, cât să aibă cu ce ieși la cosit peluza. Și atunci, s-au pricopsit astronauţii cu ceva mașini sport americane. Corvette a fost parte a programului spaţial de la începutul începutului. Alan Shepard primește un Corvette alb, model '62, ca bonus pentru că fusese primul american în spaţiu în 1961. Nu știm exact ce o fi primit Gagarin, dar bănuim că valora cam cât punga de oase rămasă de la cantină, pe care o primise și Laika.


Cei mai mulţi dintre astronauţii din '60-'70 au avut măcar un Corvette. Acum câţiva ani, în 2012, apăruse pe eBay un Vette din '67, presupus a fi fost al lui Neil Armstrong, pe care cineva cerea 250.000 de dolari. Sportiva asta nu a fost niciodată o mașină extraordinar de scumpă, așa că sărmanii astronauţi au rămas mai mult cu gloria. Sau, cum glumea cineva pe Facebook, „Vom rămâne mereu recunoscători acestor eroi, care au dus drapelul american pe lună, și le transmitem că ţara nu-i va uita niciodată pe Neil Armstrong, Buzz Aldrin și celălalt.” Și când te gândești că astăzi, câte o piţipoancă oarecare, lucrând ca amantă la vreo firmă americană abonată la contracte cu agenţiile statului, ia anual bonusuri de câteva Porsche-uri, device-uri mult mai scumpe decât un Chevrolet de astronaut, îţi vine să pleci pe lună.




Revenind la C8-ul lansat săptămâna trecută, vă spunem că a făcut un pas mare, și pentru el, și pentru brand, în general: are acum motorul amplasat central, ca un Ferrari sau Lamborghini. În toată viaţa acestei mașini, începută în '53, s-a vorbit despre oportunitatea trecerii la motor central, cum au „alea de fiţe”. Și iată că au trecut! Deocamdată am văzut doar o variantă de bază, cu un motor V8 de 6,2 litri, aspirat, care scoate, fără să se chinuie deloc, 637 Nm și 495 CP (502 CP în varianta prezentată, care avea o evacuare mai acătării), pentru o acceleraţie 0-100 km/h de sub 3 secunde. Ei spun că este un motor nou, dar, la cilindree cel puţin, seamănă izbitor cu cel vechi. Însă eu, unul, chiar nu mi-aș face griji pentru asta. Varianta turbo, de uzină, a „6,2”-ului de pe generaţia a șaptea dădea lejer peste 750 CP și aproape 1.000 Nm cuplu. Iar tunerii mai ghiduși storceau și peste 1.000 CP din V8-ul supra-alimentat. Deci, vechi, nou, bibilit sau cosmetizat, V8-ul de peste 6.000 cmc are de unde, oricum am privi. Gândiţi-vă că pe un Mercedes compact, A 45 AMG, prezentat zilele trecute, un motor de 2,0 litri dă 421 CP. Faceţi voi o regulă de trei simplă ca să vedem cam care poate fi potenţialul unui agregat de 6,2 litri. 




Unde voiam s-ajung?! 

De fapt, ţineam să vă spun că, odată ajunși cu motoarele la cifrele astea, s-a cam terminat șmecheria pe partea de forţă a motorului. Adică, noua variantă de bază are o acceleraţie 0-100 km/h de sub 3 secunde, cu vreo 500 CP. Varianta de vârf a uzinei de pe generaţia trecută obţinea 2,85 sec. până la sută, cu un motor de 755 CP și cuplu de peste 900 Nm. Iar un Corvette C7 (tot vechea generaţie), tunat de Hennessey, are acum 1.008 CP/6.500 rpm și 1.245 Nm/ 4.000 rpm. ca să accelereze în 2,5 sec. până la sută. Așadar, suntem în punctul în care, oricâtă putere în plus ai adăuga, nu mai poţi îmbunătăţi sesizabil sprinturile. Te apropii de o limită cum este viteza luminii în fizică, ce nu mai poate fi depășită. Și aici este pasul mare făcut de Chevrolet. Au venit cu un model cu motor central, exact cum au greii industriei, gen Ferrari sau Porsche, care accelerează cam la fel și al cărui preţ pornește de la 60.000 de dolari.


Blasfemie!!!, o să strige unii. Știu ce vreţi să spuneţi: nu poţi compara un Chevrolet, fie și de vârf, care sare puţin de 100.000 de euro, cu zeii Ferrari, Lamborghini sau Porsche, care pentru o acceleraţie sub 3 secunde discută numai în zona „câteva sute de mii de euro”. Numai că, în industria auto, s-a întâmplat cam ca în industria calculatoarelor: pentru un consumator neprofesionist, un RAM de 1,5 terabyte nu oferă cu mult peste un RAM de o sută de ori mai mic. Iar în domeniul auto, acceleraţiile sub 3 secunde sunt cam același lucru. Nu mai ai unde avansa. Vă amintesc că acceleraţia gravitaţională te duce de la 0-100 km/h în puţin sub trei secunde. Și asta fără frecare cu aerul. Adică, senzaţia dată de sprintul unui astfel de autovehicul este cam ca acceleraţia pe care o obţii sărind în gol de pe un bloc.




Bineînțeles că Ferrari, Lamborghini sau Porsche oferă multe alte lucruri care se văd pe un circuit. Dar câţi dintre noi știm să scoatem untul dintr-un astfel de model pe un circuit? Privind un pic pieziș, putem spune că ceea ce îi interesează pe mulţi, „mai ciobănește” vorbind, este ca mașina să arate șocant și să „bage tare” la o liniuţă. Or, avansul tehnologiei, pe partea de forţă brută a motorului, a făcut să se cam anuleze diferenţa care despărţea acum douăzeci, treizeci de ani, granzii domeniului de producătorii mai populari. Când vom vedea, în 2020, cum varianta de vârf a unui Chevrolet cu motor central va avea aceeași acceleraţie cu a unui Ferrari, poate că vom striga „Libertate, egalitate, fraternitate”, iar unii vor scoate limba la „îmbuibaţii” cu Porsche sau Ferrari. Evident că oamenii vor cumpăra, pe mai departe Ferrari, fiindcă e un Ferrari, așa cum azi își atârnă la mână ceasuri de 100.000 de euro, care sunt la fel de exacte ca un ceas de 10 euro.




Cifre 

Motor: V8 aspirat 6,2 l 

Putere: 502 CP 

Cuplu: 637 Nm 

Acceleraţie 0-100 km/h: 3 sec. 

Preţ de pornire: 60.000 de dolari




Și are și două portbagaje 

Da, modelul de bază, scos recent la lumină, are un portbagaj sub capota din faţă și unul în spatele motorului central. În spate poate intra ușor acoperișul Chevroletului Corvette Stingray, care este un targa. Ni s-a spus că va sosi și o versiune de cabrio autentic, așa cum americanii au promis și un hibrid, ba chiar și un plug-in hybrid. Cultura automobilistică americană s-a bazat mereu pe galonul de benzină foarte ieftin și mașini accesibile. Benzina s-a mai scumpit și la ei în ultimele decenii, dar asta nu le-a tăiat pofta de motoare mari. Iar dacă motoarele mari vin pe niște mașini ieftine, cu atât mai frumos.





De Alexandru Duțu



Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender