Noua generaţie Supra - Toyota model BMW

Noua generaţie Supra - Toyota model BMW



Noul BMW Z4 este o Toyota Supra. Sau poate este mai corect să spunem că noua Toyota Supra este un BMW Z4. Și, de aici, dezbateri, scandaluri, cafturi. Pe vremea când mergeam la școală cu guler apretat și gladiolele pe care le duceam „tovarășei” erau puţin mai înalte decât mine, am aflat că relaţia de egalitate între două numere are proprietatea de simetrie. Ei, uite că, la mașini surori, egalitatea nu mai e deloc simetrică.



BMW + Toyota = LOVE

Dar tocmai de-asta, pentru mulţi chibiţi, BMW + Toyota = hate. S-o luăm cu începutul. Noua Toyota Supra a fost dezvoltată împreună cu cei de la BMW, așa că este cam aceeași mașină cu noul Z4 lansat recent. Mai mult, Supra este echipată – în toate cele trei variante de putere – cu motoare BMW. În plus, ambele modele sunt asamblate de Magna Steyr, în aceeași uzină, la Graz, în Austria. Ăștia mai mici, din generaţia Z, pentru care BMW este mașina premium prin excelenţă, o să spună că Toyota a făcut treaba asta ca să se poată căţăra pe prestigiul bavarezilor. „Platforma este aceeași cu a lui Z4, motoarele sunt BMW, ia de poftim super Toyotă!” Ăi mai bătrâni, care își amintesc de legenda Toyota Supra de acum vreun sfert de secol, sar și spun că e o mare blasfemie să te cobori la nivel de Z4 cu mitul Supra. Și dă-i și luptă!



Toyota Supra Motor: 3.0 litri turbo Putere: 340 CP/500 rpm Cuplu: 500 Nm/1.600 rpm Acceleraţie 0-100 km/h: 4,3 sec.




Cert este că Toyota Supra din generaţia a patra, cea apărută în 1993, a fost chiar un reper. Primele trei generaţii, care au purtat, începând cu finalul anilor '70, numele de Supra, au fost doar niște upgrade-uri ale unor modele destul de obișnuite. Ultima Supra, de care ne amintim acum, are încărcătură de mit pentru noi, ăștia mai bătrâni. Gândiţi-vă doar că modelul de vârf din generaţia de atunci scotea, dintr-un motor de trei litri, 330 CP. Modelul de azi scoate, tot din trei litri, 340 CP. Păi, pentru ce au trecut 25 de ani? Supra „a bătrână” avea variante de tuning de până la 900 CP, chestie la care chiar motorul acesta, foarte tare altfel, de la BMW nu prea poate visa. E drept că blocul motor era realizat atunci „mai pe vechi”, cu materiale care acum nu mai pot fi folosite. Dar asta este o altă discuţie. Acceleraţia „mitului Supra” din anii '90 era cam aceeași cu acceleraţia celei mai puternice variante de astăzi, 4,6 secunde pentru 0-100 km/h.





Toyota de astăzi... 

...are 4,38 m lungime, exact cât fratele BMW, și este puţin mai joasă de 1,3 m. De la nemţi, japonezii au luat după cum urmează: un motor de 2.0 litri cu 197 CP și 320 Nm între 1.450 rpm și 4.500 rpm, care accelerează în 6,5 sec. până la sută; o altă versiune a aceluiași 2.0 litri, de 258 CP și 400 Nm, cu 5,2 sec. până sută, și binecunoscutul 3.0 litri cu 340 CP și 500 Nm, care accelerează între 0-100 km/h în 4,3 sec. Să remarcăm că pe Z4 același motor obţine abia 4,6 sec. pentru 0-100 km/h. La interior japoneza a luat cam tot de la fratele neamţ.


Deși nu avem încă cifre bătute în cuie, se vorbește că motorizarea de top a Toyotei va fi undeva în jur de 60.000 de euro, cu marje datorate politicilor fiscale din fiecare ţară. BMW Z4 apare listat cam la același preţ, deși în general o decapotabilă este un pic mai scumpă. Belicoșii de care vorbeam mai sus m-ar putea completa spunând că „în general un BMW este oricum mai scump decât o Toyota”. Nu o să stau să despic acum în patru firul strategiei de marketing a japonezilor. Nici nu-mi dau seama cât îi va ajuta, la nivel de imagine, să scrie în pliantele de prezentare că au motoare BMW. În definitiv oamenii aveau pe coupe-urile Lexus atât un motor de 2.0 litri destul de sportiv (241 CP), pe care îl puteau transplanta aici, cât și un V6 de 3,5 litri și 311 CP. Pare că aveau de unde alege. Nu mai vorbesc de cum ar fi sunat pe noua Supra V8-ul aspirat de 5.0 litri și aproape 500 CP de pe Lexus-ul LC, motor care chiar este o mare realizare inginerească. Poate mai încolo vom avea parte și de o astfel super-Supra. 


Așa că, una peste alta, rămâne destul de greu de ales între un Z4 și o Supra. Cel mai probabil diferenţa în ochii clienţilor o vor face designul și încărcătura pe care o are fiecare marcă. Primul exemplar din Supra s-a vândut deja cu 2,1 milioane de dolari la o licitaţie, iar banii au fost donaţi de uzină în scopuri caritabile. Au pornit cu dreptul deci.





Vin chinezii

FY11 este numele de cod al noului SUV Geely, care împarte platforma cu Volvo XC 40. Ambele SUV-uri vor avea pentru început același motor, de 2.0 litri, 247 CP și 350 Nm. SUV-ul coupe al chinezilor care deţin Volvo va ieși chiar anul acesta. Și tot anul ăsta vor mai scoate încă trei modele nou-nouţe, printre care și un sedan full electric. Gândiţi-vă nu doar că, de ceva ani, cel mai mare producător de electrice din lume este chinez (BYD), ci și că, din vânzările de 2,6 milioane de autoturisme electrice, estimate pentru acest an (cu 40% în creștere faţă de 2018), jumătate se vor realiza în ţara condusă de partidul comunist. Hai că e bine, tovarăși!





De Alexandru Duțu



Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender