NIO EP9 Scurt circuit chinezesc în industria electricelor

NIO EP9 Scurt circuit chinezesc în industria electricelor

La ruși comunismul a însemnat electrificare plus puterea sovietelor. În 2016, comuniștii chinezi vin cu cea mai rapidă mașină electrică din lume, Nio EP9. A doborât pe Nurburgring, cu un timp de 7 minute și 5 secunde, chiar și recordurile unor Lexus LFA sau Nissan GT-R Nismo. Între electrice nu are rival. S-au făcut doar șase exemplare de 1,13 milioane de euro. Sigur s-au dat pe sub mână copiilor unor ștabi comuniști, acum mari miliardari capitaliști. Te pomenești c-au mai dat și ciubuc pe lângă milionul de euro ca să prindă „una d-aia bună”, refuzată la export. Nu cred că o să vă luaţi un Nio EP9 la reducerile din ianuarie. V-o arătăm doar ca să știţi care mai este situaţia în haute couture. Adică, dacă mergeţi a doua zi de Crăciun la nași, iar după salata boef socrul deschide discuţia despre mașini, să știţi să-i spuneţi că Tesla e o glumiţă. Atât. În rest, cred că nici la second hand nu veţi ajunge să vă luaţi una din cele șase. Nu de alta, dar sunt lucruri electrice și chinezești. Cred că de la vară încep să se strice.


CIFRE

Motor: 4 motoare electrice

Putere: 1.380 CP

Cuplu: 1.480 Nm – 6.634 Nm între 0 și 7.500 rot/ min

Viteză maximă: 313 km/h

Acceleraţie 2,7 sec 0-100 km/h 15,9 sec 0-300 km/h

Autonomie: 424 km (timp de încărcare: 45 min)


CHINA ȘI BĂIEŢII VS TESLA


NextEV este producătorul lui Nio EP9. Deși e un fel de startup, NextEV a plecat nu de jos, ci de foarte sus pe piaţa asta. Adică, întâi au concurat în campionatul mondial de Formula E, omologul Formulei 1. Acolo e vârful tehnologiei electrice de ceva ani. Iar Tesla, despre care am mai auzit cu toţii la o bere, nu a fost și nu este acolo. De acolo, de sus, NextEV a coborât un pic la acest Nio EP9 de peste un milion de euro, dar planul este ca în 2017 să scoată un model accesibil, Nio ES8. Cel mai mare producător de modele electrice din lume este chinez, deci oamenii galbeni sunt porniţi tare în direcţia asta. Ce ciudat? Exact cum Mongolia a sărit din feudalism direct în comunism, arzând etapa capitalismului, industria auto chineză va sări de la ricșe direct la electrice, arzând etapa motorului cu ardere internă. EP9 are 1.380 CP scoși din patru motoare electrice cu patru cutii de viteze distincte, 424 km autonomie (500 km are modelul de vârf Tesla) și 2,7 secunde acceleraţia până la o sută. Pentru acceleraţie, luaţi-vă acest reper pe care îl veţi mai auzi de la noi: acceleraţia gravitaţională te duce la o sută la oră în ceva mai puţin de 3 secunde. Deci cele 2,7 secunde ale lui Nio EP9 vă dau cam aceeași senzaţie de accelerare pe care aţi avea-o sărind în hău de pe un bloc.


Copilăria industriei auto: chinezii au luat o mașină de jucărie fioros desenată și au construit-o de-adevăratelea. Iar datele tehnice sună ciudat a Porţile de Fier 1 sau a Cernavodă. Putere: 1 Megawatt. Așa și arată. 


Recent, chinezii au mai venit cu o ispravă legată de circuitul de la Nurburgring, acest Bamboo al industriei auto. Un Cichi Cean de la ei a parcurs cu un Mini ridicat pe două roţi întreg circuitul. Circ, domnule! „La asta sunt și ei buni”, am fi spus, noi, oamenii albi. Dar uite că cei de la NextEV au sărit demult de nivelul ăsta. (Nu că circul nu ar fi ceva frumos!) Centrul lor de cercetare de lângă Munchen este condus de David Hilton, fost designer-șef de exterior la Ford și Bentley, iar acolo mai este și Jochen Paesen, fostul designer-șef de interior al gamei BMW i. Cum e și viaţa asta economică? Ne-am dus peste ei noi, europenii și americanii, să-i angajăm cu 10 dolari pe lună, iar acum vin ei la noi să ne angajeze greii industriei pentru milioane. Nu mai spunem că Nelson Piquet Jr., fost campion în Formula E, este acum pilotul lor.


CA SĂ AVEM ȘI O ALTERNATIVĂ 


Așa cum vă spuneam, nu ne așteptăm ca citind materialul ăsta să vă uitaţi în pușculiţă ca să daţi avansul pentru un astfel de utilaj. Dar o să indicăm o alternativă, mai mult de amorul artei: Rimac Concept One. Rimac este o foarte mică și tânără firmă croată (pornită în 2009 în Sveta Nedelja, un orășel de nici 20.000 de suflete), iar Concept  One, modelul scos în 2013, de 1.088 CP și 980.000 de dolari, e din categoria supercarurilor cu acceleraţii sub 3 secunde până la sută. Croaţii noștri și-au făcut în mare parte singuri tehnologia și asta mi se pare de apreciat. Așa că, dacă vreţi să daţi cam un milion pe un supercar electric, vă sfătuiesc cu inima să luaţi de la apropiaţii noștri din Balcani. Plus că mi se pare că Rimacul arată mai frumos. Și este și mașina oficială în Formula E.


Mai multe ecrane decât scaune: Înăuntru ai mai multe ecrane decât scaune. Soţia vede un serial, în dreapta, șoferul vede un meci sau un film porno direct în volan, iar pe consola centrală, în loc de iconiţa de la scrumieră, poate rula Trinitas TV.


HONDA: SĂ SE FACĂ LUMINĂ! SAU ÎNTUNERIC!


Honda a patentat niște geamuri fumurii ceva mai speciale. Acestea sunt transparente, dar capătă o tentă întunecată doar atunci când se apasă cu degetul pe geam. Mai mult, prin apăsarea degetului, poţi controla și suprafaţa din geam pe care o întuneci la comandă, așa cum vedeţi în desenul care pare executat de copilul repetent al maistrului de la secţia cioburi a uzinelor Honda. Sunt curios dacă poţi întuneca geamul și în aria unor figuri geometrice. Asta ar fi o mare șmecherie. Nu vă gândiţi că oamenii ar desena floricele sau pisicuţe pe geamuri, ca să le transmită mesaje colegilor de trafic. Ia gândiţi-vă mai bine, la noi, în România, ce ar însemna un geam pe care poţi întuneca cu degetul ceva. Ce mesaj de dragoste aţi vedea transmis cel mai des? Nu, nu este binecunoscutul „SPALA-MĂ!”. Cred că vom vedea pe geamuri texte simple, vibrante, formate din patru litere. Acele patru litere care se regăseau scrijelite pe toate ușile de lifturi din copilăra mea comunistă. Și nu, nu este nici „LIFT”. Vestea pare una bună mai ales pentru persoanele fumurii din România, care preferă de obicei și geamuri fumurii. Dar să știţi că soluţia aceasta nu îmi pare o mare noutate.


Eu am asistat, undeva prin Ferentari, la o demonstraţie cu o tehnologie asemănătoare, dar ușor pe invers. Am văzut un autoturism cu geamuri întunecate. Iar apoi, la o simplă atingere mai energică a geamurilor cu un topor și cu niște lanţuri, s-a făcut brusc lumină în mașină. Deci putem și noi. Revenind la domnii de la Honda, deocamdată se spune că tehnologia japonezilor ar fi destul de scumpă. Eu zic totuși să fim atenţi. Ăștia vor să ne prostească, să ne ia de sălbatici indieni și să ne ceară aur pentru niște cioburi colorate, așa cum au făcut primii coloniști europeni cu oamenii de peste mări.

Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender