Mercedes GLE Coupe - Toate-s vechi și nouă toate

Mercedes GLE Coupe - Toate-s vechi și nouă toate



Surprinzător de senzaţional! Noul Mercedes GLE Coupe seamănă foarte tare cu vechiul GLE Coupe, dar și cu actualul GLC Coupe, fratele său mai mic.


Câtă frunză și iarbă 

E foarte greu să numeri modelele de teren din oferta actuală a Mercedes. Sunt câtă frunză și iarbă. Hai, că se și potrivește când vorbim de 4X4. Nu, nu vă repeziţi să faceţi un inventar. Am încercat. Avem așa: GLA, GLC, GLB, GLE, GLS, G, plus câteva declinări de coupe atașate la GLC sau GLE. Și tare mi-e că nu le-am epuizat. Dacă mă uit atent la abacul cu care am numărat variantele și variantele la variante, îmi pare că, în oferta actuală, Mercedes are mai multe modele de teren decât avea prin anii ’80 în întregul catalog de produse. „Diversitate, că-i mai bună decât toate!” Dar parcă nici chiar așa. Astăzi trebuie să te holbezi îndelung la un Benz, pe stradă, ca să nu-l confunzi cu vreunul din fraţii lui – mai mici, mai mari sau mai vechi. E drept, am mai îmbătrânit și noi, dar cred că și pentru ei diversificarea asta febrilă poate fi semn de îmbătrânire. Excesul de nuanţe și rafinament este de obicei semnul epocilor decadente de la finalul imperiilor și civilizaţiilor.






GLE Coupe o să poată fi cumpărat din primăvară, dar acum avem deja datele esenţiale despre el. Este ceva mai lung și mai lat decât vechea generaţie, având 4.939 mm în lungime și 2.010 mm în lăţime. Mai importantă pare creșterea ampatamentului cu 20 mm. Jantele au între 19 și 22 de inci. Foarte mari! Cu asemenea jante mă pot gândi că trec liniștit gropi adânci, dar problema SUV-urilor ăstora de oraș este aceeași de la nașterea lor: spoilerele alea de arătări urbane nu-ţi permit să negociezi canale de irigaţii, deși diametrul roţii te-ar ajuta să te strecori printre muncitorii de la Radet, care sapă prin tot orașul. Păcat! În orașele românești, unde în zece minute de traseu urban, treci pe lângă paișpe șantiere stradale, treaba asta chiar ar ajuta. Sunt curios dacă cineva a făcut vreodată următorul test: să meargă cu un 4X4 pe liniile acelea adânci de tramvai, croite prin spaţiile verzi de pe mijlocul bulevardelor. Aia ar fi ceva. Cred că deja mi-a venit o idee. Concept hibrid de mașină cu care să merg pe liniile de tramvai. Hibrid, adică având atât tren de rulare tip drezină, cu boghiu de linie ferată, cât și roţi cu clasicele cauciucuri. Cred că aș face furori la orele de vârf prin București, trecând, în spatele unui tramvai 41, pe lângă niște cetăţeni care stau două ore să parcurgă câţiva kilometri. Mă mai gândesc și la hibridul autoturism-telecabină-teleferic, cu care să parcurgi centrul orașului atârnat de firele de troleu și tramvai. Asta pare și mai fiţă. Mai problematic ar fi să fluieri, la agăţat de piţipoance, atârnat ca un cocostârc deasupra statuii lui Kogălniceanu.



Cifre 

Cilindree: 3 litri 

Putere: 435 CP / 6.100 rpm 

Cuplu: 520 Nm între 1.800 rpm și 5.800 rpm 

Aportul mild-hybrid EQ boost la 48 V: 250 Nm și 22 CP 

Acceleraţie 0-100 km/h: 5,3 sec. 

Viteză maximă limitată: 250 km/h




Dieselul nu moare 

Noul GLE Coupe va avea, la debut, ca principale motorizări, două variante ale aceluiași diesel de 3 litri: 350d 4Matic cu 272 CP și 600 Nm și 400d 4Matic cu 330 CP și 700 Nm, ambele cuplate la o transmisie automată cu nouă rapoarte. Pentru început singura versiune pe benzină va fi AMG-ul GLE 53 4Matic cu un „șase în linie” tot de 3 litri, având 435 CP la 6.100 rpm și 520 Nm între 1.800- 5.800 rpm. Varianta pe benzină are în completare și ceva tehnologie mild-hibrid, care mai aduce, pentru foarte scurte perioade, un aport de 22 CP și 250 Nm de cuplu. În fapt, mild-hybrid-ul ăsta e un fel de „mașină numa’ puţin-puţin electrică, atât cât să nu se supere ecologiștii”. Dar cu puţin sau foarte puţin „boost” electric, AMG-ul pe benzină face suta la oră în 5,3 secunde și are viteza maximă limitată la 250 km/h.


Era normal ca un SUV Mercedes de aproape cinci metri să vină echipat cu tot felul de funcţii care opresc, încetinesc sau pun singure mașina în mișcare în coloane enervante, dacă nu ai staţionat mai mult de un minut. Inginerilor care tot proiectează aceste facilităţi și softurile de asistenţă în trafic le tot place să vorbească de „autovehicule semi-autonome”. Acum, între o mașină „zero-autonomă” și una „complet-autonomă”, cred că avem o arie destul de mare peste care putem așterne eticheta asta de „semi-autonomă”. De fapt, ea vrea să spună că nu putem încă vorbi de un autoturism autonom. Și cred că, în ciuda felului în care se alintă unii când vorbesc de astfel de tehnologii, nu vom putea vorbi foarte mult timp de acum încolo de mașini autonome. Și știţi cine sunt răii pe care trebuie să-i blamăm că nu-i lasă pe ingineri să se alinte așa? Judecătorii. Mai ales cei din America. Acolo, în momentul în care s-a vorbit de autonomia în conducere a unui autovehicul, orice viaţă pierdută – în autoturismul acela sau pe lângă, dar din vina lui – este plătită de producătorul care și-a branduit astfel produsul. S-a fript mai întâi Tesla, acum ceva ani. Justiţia a hotărât că „dacă mașina conduce, atunci mașina a greșit și ea e vinovată de moartea oamenilor, deci ea plătește”. Iar la ei o viaţă pierdută costă al naibii de scump. Ce vreţi? Dumnealor au și niște sisteme politice „mai anacronice”, în care individul, cu viaţa lui, sunt în centru și mai presus de orice.


Dar într-un GLE Coupe – fie el „sferto-autonom” sau semi-autonom – individul are șanse mari să se simtă bine, chiar dacă trebuie să tragă personal de covrig. La interior nemţii se laudă cu 40 de litri de spaţiu de depozitare, cu un portbagaj de 655 de litri, care cu bancheta rabatată ajunge la 1.790 de litri.


Însă, dincolo de cifrele de aici, știu la ce se gândesc cei mai mulţi dintre voi: cum va sta noul GLE Coupe pe lângă BMW X6? Pare că singura raţiune cu care GLE Coupe a venit pe lume a fost aceea de a-l concura pe X6. Am auzit destul de des expresia „X6-le lui Mercedes” în gura unora care se îmbredeleau în hăţișul denumirilor de la Mercedes. Dar astea sunt doar cuvinte, cifre, indicative. Doar n-o să ne certăm acum de la niște coupe-uri de teren, care nici măcar nu au două uși, cum ar trebui să aibă un coupe adevărat.




de Alexandru Duţu


Comentarii

Mai multe

7 cărţi de Crăciun, povești de citit și oferit lângă bradul de Crăciun

7 cărţi de Crăciun, povești de citit și oferit lângă bradul de Crăciun

7 recomandări de Crăciun de la Dania@ninjagirldraws pentru Șapte Seri

7 recomandări de Crăciun de la Dania@ninjagirldraws pentru Șapte Seri

Irina Rimes recomandă 7 idei de cadouri pentru Șapte Seri

Irina Rimes recomandă 7 idei de cadouri pentru Șapte Seri

Lumea celestă Pandora

Lumea celestă Pandora

Începe ziua în forță cu noul „High Protein Iced Coffee”

Începe ziua în forță cu noul „High Protein Iced Coffee”

Olimp Labs se lansează în România prin distribuitorul 7Distribution

Olimp Labs se lansează în România prin distribuitorul 7Distribution

Remington Manchester United Edition

Remington Manchester United Edition

Smiley - „De neprețuit”

Smiley - „De neprețuit”

Pizza Hut - 25 de ani de la deschiderea primului restaurant din România

Pizza Hut - 25 de ani de la deschiderea primului restaurant din România

Viorica Pintilie – „I’ll be home for Christmas“ - Ediția a III-a

Viorica Pintilie – „I’ll be home for Christmas“ - Ediția a III-a

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit