Koenigsegg Jesko, azi îl plătim și nu e

Koenigsegg Jesko, azi îl plătim și nu e



83 de exemplare din Jesko au fost rezervate înainte de prezentarea de la Salonul din Geneva. Restul până la 125 – „atâta s-a putut! Mai mult nu s-a vrut!” – au fost antamate în primele cinci zile după eveniment



Nume complicat, reţetă de marketing simplă 

Bine, ca să fim corecţi, ar trebui să completăm: reţeta de marketing este simplă, dar odată ce a început să meargă. Dacă ne gândim că ditamai Mercedes a încercat reţeta „scump al naibii în producţii mici” cu Maybach și a fost nevoit să încheie cu faliment, nu mai pare chiar atât de ușor. Nu vă mai spun că și producătorul Smart, ţinând tot de Mercedes, e foarte aproape de decizia închiderii, după ce, în cei vreo douăzeci de ani de produs mașinuţe premium, a creat pierderi de miliarde.


Așa că, oricâte răutăcisme s-ar arunca înspre Koenigsegg, trebuie să recunoaștem că oamenii au succes. Măcar pe partea de marketing.


Nu numai că cele 125 de exemplare sunt deja rezervate, când nici măcar nu se cunosc toate performanţele mașinii – de pildă, nu avem încă cifre despre acceleraţia modelului –, dar gândiţi-vă că producţia va începe în 2020, într-o cadenţă de un exemplar pe săptămână. Deci unii dintre clienţii care au băut aldămașul săptămânile trecute vor primi obiectul în vara lui 2022. Îţi îmbătrânește amanta de 18 ani până atunci. 




O s-o scoţi la picnic arătându-i poze cu mașina și bonul de ordine cu care stai la coadă la hyper-car. Parcă aud un dialog între două pupeze de Loft:


– Al tău al câtelea este pe lista de așteptare la Koenigsegg Jesko? 

– Era al 112-lea, însă l-am părăsit pentru unul mai bătrân, dar care este al 38-ulea.


La așteptarea de peste trei ani mai adăugaţi și 2,5 milioane de euro, preţul de pornire – da, da, varianta mai ieftină. Știm, nu se adună ani cu milioane de euro, dar dacă adaugi și aproape 500 km/h, merge.







Acum trebuie să recunoaștem că succesul suedezilor nu este chiar atât de mare. Ceaușescu le-a luat unora toţi banii de Dacia 1310 prin '83, promiţându-le mașina în 7 ani, nu în doi precum Koenigsegg. Nu mai spun că, pe partea de biznis, Dacia a fost și mai tare, fiindcă în final nu le-au mai dat mașinile deloc. Formula nu este nouă. Am mai văzut-o recent și la dezvoltatorii din imobiliare: plătești garsoniera, constructorul îţi arată, cu unghia mare de la degetul mic, așa, cam pe unde, prin văzduh, ar urma să vină debaraua ta peste numai trei ani, iar după 12 ani, tu încă ești prin tribunale cu firma în faliment, care e cu garsoniera ta într-o frapieră pe un yacht în Capri.


Ei, acum să vedem pentru ce s-au înghesuit în sala de așteptare cei 125 de cetăţeni. Noul model, Jesko, a fost botezat după tatăl fondatorului companiei, Christian von Koenigsegg. Ahaaaa, deci e cu nepotisme și la ei! Sau cu tatisme. Tatăl domnul Christian, pardon, mașina va avea un motor biturbo V8 de 5 litri, care dă 1.280 CP alimentat cu benzină și 1.600 CP alimentat cu E85. Ăsta este un amestec, mai bio, de alcool 85% și 15% benzină sau alte produse de scos fum. Să știţi că și multe dintre Ferrariuri, de pildă, au de ani de zile posibilitatea de a utiliza și acest carburant mai spirtos, E85, furnizând, evident, o putere mărită. Cuplul motor este cam același în ambele variante de putere: 1.500 Nm la 5.100 de rotaţii, din care 1.000 sunt disponibili de la 2.700 rpm. De turat, motorul se turează până la 8.500 rpm, iar transmisia se face printr-o cutie cu nouă trepte. Viteza maximă a acestui Koenigsegg pe ţuică este de 482 km/h. Jesko are de asemenea direcţie integrală, adică virează cu toate cele patru roţi.




Deocamdată nu știm dacă între cei 125 de viitori posesori o fi și vreun român. Vom vedea prin 2022 toamna sau poate și mai târziu. Până atunci noi mai privim la pozele astea și ne întrebăm: vom ajunge oare, vreodată, să vedem pe viu sau să atingem un Jesko din ăsta?


CIFRE

Capaciltate cilindrică: 5.000 cmc 

Putere: 1.280 CP cu benzină 

              1.600 CP cu E85 

Cuplu: 1.500 Nm/5.100 rpm 

Viteză maximă: 482 km/h 

Preţ de pornire: 2,5 milioane de euro




Bugatti Baby II , pentru copii mici cu averi mari


Bugatti împlinește 110 ani și cu ocazia asta au scos tot felul de nebunii cu care să ia banii celor care câștigă într-un minut cât un om normal în 110 ani. Întâi au prezentat Chiron 110 ani, o ediţie specială de numai 20 de exemplare, având cam aceleași caracteristici tehnice cu ale modelului de serie, care oricum era al naibii de exclusivist. Acum și-au adus aminte de o mașinuţă făcută de Ettore Bugatti în 1926 pentru Roland, fiul său de numai patru ani. Bugatti Baby de acum aproape un secol imita pe cât se putea designul lui Type 35. Deși domnul Ettore a vrut să-i asigure fiului exclusivitatea de numai un exemplar, până la urmă a cedat și ticluit mai multe astfel de jucării. Vă daţi seama ce dramă pe micuţul Roland să se trezească în faţa unei grădiniţe de pe Coasta de Azur, unde mergeau numai fetiţe fotomodele internaţionale de 3-4 ani, că nu este singurul care are Type 35 de jucărie. Te trezești că apare vreun rusnac spălăcit, fiul vreunui aristocrat apropiat ţarului, cu două la fel și te rușinează în faţa puștoaicelor. Păi, nu-ţi vine să-l rogi pe tovarășul Stalin să lichideze aceste elemente retrograde, reprezentante ale burgheziei decadente și ale unei lumi care se opune progresismului luminat?!




Revenind la Baby II, produs acum într-o ediţie de 500 exemplare, exact ca și vechiul Baby, noutatea este că replica la replică poate fi acum utilizată și de oameni mari. Sunt disponibile mai multe moduri: primul, pentru copii, în care motorul electric al jucăriei de 1,3 CP are viteza limitată la 20 km/h; un mod pentru adulţi cu 5 CP disponibil și o viteză maximă de 45 km/h (ca să fiu răutăcios, aș spune că ăsta este pentru cucoane); și al treilea mod, activat cu o cheie specială (Speed Key), care scoate 13 CP și nu mai are nicio limitare a vitezei. Sincer, cred că la cei 13 cai electrici ai ceva senzaţii.




Baby II va costa 30.000 de euro fără niciun fel de taxe, deci cu taxe va fi cam cât un BMW mai ieftin. Deja poţi să mergi la agăţat cu el. La interior ai tapiţerie din piele, bord de aluminiu și alte accesori care se asortează bine cu icrele negre. Chiar dacă are un preţ extrem de mic pentru un așa nume, Baby II rămâne în continuare inaccesibil pentru mulţi dintre noi. Eu nu-mi pierd speranţa: aștept ca Bugatti să scoată punga de-un leu cu ocazia aniversării de 110 ani. Poate așa mă lipesc? Sau măcar să vândă la licitaţie niște coji de seminţe dintr-un Bugatti de-al lor istoric.


Aceasta este o replică după un Bugatti Type 52, realizat de Winkler, nu de uzină, și vândută la Sotheby's pentru doar 10.800 de euro.



De Alexandru Duțu



Comentarii

Mai multe

Unzip your mind

Unzip your mind

Weekend-ul acesta nu trebuie să ratezi cele 6 recomandări

Weekend-ul acesta nu trebuie să ratezi cele 6 recomandări

Băiatul cu inima de foc

Băiatul cu inima de foc

Verifică, mai ales dacă ești sportiv, dacă știi totul despre hidratare

Verifică, mai ales dacă ești sportiv, dacă știi totul despre hidratare

Raluca Mohora - General Manager Tonic Advertising

Raluca Mohora - General Manager Tonic Advertising

Noua colecţie Next School îi pregăteşte pe copii pentru şcoală

Noua colecţie Next School îi pregăteşte pe copii pentru şcoală

De ce Facebook îţi vrea banii și de ce o să-i primească

De ce Facebook îţi vrea banii și de ce o să-i primească

5 melodii din playlist-ul Antoniei

5 melodii din playlist-ul Antoniei

13 motive, 3 sezoane

13 motive, 3 sezoane

Noua voce latino a României - Barbara  Isasi

Noua voce latino a României - Barbara Isasi

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit