Ferrari Portofino, pentru nevoiași

Ferrari Portofino, pentru nevoiași


Veţi spune că nu există Ferrari-uri pentru oameni nevoiași. De ce nu? Și noi ne uităm la ele, le admirăm. Ba cred chiar că oamenii bogaţi și le cumpără tocmai ca să ne holbăm noi la ele. Și să-i vedem pe ei înăuntru. Aș da o lege socialist-estetică: „Ţi-ai luat un LaFerrari de peste un milion de euro, atunci, pe lângă impozitul imens, ai obligaţia să o lași afară, pe stradă, patru zile pe săptămână. Să o vadă oamenii și să-și facă selfiuri cu ea. Pe partea de privit, este bun al întregului popor, ca un tablou de patrimoniu.”



Portofino


Înlocuitorul vechiului California (și California T) a rămas cu același motor V8 turbo de 3,9 litri, a cărui putere a fost mărită cu 40 de cai, la 600 CP. Regăsim familia asta de motoare și pe Maserati-uri, chestia care ar da apă la moară elitiștilor de care vorbeam mai sus. Dar tot acest V8 de 3,9 l apare și pe 488 GTB, cu 670 CP, modelul de la următorul nivel de preţ al italienilor. Dacă vrem să fim răutăcioși, putem spune că inginerii nu au mărit cu 40 CP puterea motorului de pe defunctul California T, ci au scăzut cu 70 CP performanţele agregatului de pe fratele mai mare și mai scump, 488 GTB. Ca să nu se calce pe bascheţi ofertele.




Roșu de Portofino


Nuanţa Rosso Portofino este reprezentativă pentru orășelul Portofino, genul acela de port făcut, de pescarii de pe lângă Genova, cu secole în urmă, tocmai ca să poată unii să pună pe Facebook, în 2017, poze cu vacanţele lor. Până scoate Dacia Loganul Albastru de Voroneţ, privim la italieni. Culoarea roșie ar putea reprezenta și comunismul, acea orânduire care va permite fiecărui om să-și cumpere un Ferrari. Pardon, două. Și, poate mai important, va permite omului să-l belească pe cel care avea Ferrari înainte, când lumea era plină de nedreptate. Până la venirea comunismului, modelul Portofino rămâne cea mai accesibilă formă de Ferrari.




Ceci n'est pas une Ferrari


Se spune că Ferrari California, cel pe care îl înlocuiește acum Portofino, a pornit ca un proiect Maserati. În timp, costurile de dezvoltare ale decapotabilei de patru locuri au sărit de standardul Maserati. Mașina devenise prea scumpă. Iar criza nu sosise încă. Așa că italienii au decis: îl facem Ferrari și-l vindem cu un căluţ cabrat pe capotă. Și așa a părut în gama Ferrari ceva mai ieftin decât era pe atunci cel mai ieftin cal cabrat. Puţin ciudat, fiindcă în anii din urmă șefii scuderiei au mers până la măsura de a plafona producţia (la un moment dat, la 7.000 de unităţi), deși exista cerere, tocmai pentru a asigura exclusivitate. Adică limitezi producţia pentru exclusivitate, dar te duci în jos cu preţurile. Dar să trecem peste răutăcismele de genul „acesta nu este un Ferrari, este un Maserati”.



Ferarri Portofino
Motor: V8, 3,9 l, turbo
Putere: 600 CP
Cuplu: 760 Nm /3.000-5.250 rpm
Acceleraţie: 0-100 km/h: 3,5 s
Viteză maximă: peste 320 km/h


Dar chiar nu mai contează. Din 2013, de când a fost pus pe lume, motorul ăsta a câștigat o grămadă de titluri (șapte premii la International Engine of the Year) pe merit. În 2016 și 2017, a fost cel mai tare agregat la categoria lui (între 3 și 4 litri) și cel mai tare motor la toate categoriile. Deci nu merită să ne agăţăm de chestiuni de marketing și liste de preţuri. Dacă vreţi să vă daţi mari când discutaţi cu mecanicul care vă schimbă uleiul, vă mai pot spune că acest V8 e tare și fiindcă are turbinele furnizate de IHI. Dumnealor sunt niște producători japonezi, fondaţi la jumătatea secolului XIX, tătici în motoare de vapor, de avion, de rachete de plecat în spaţiu și alte cele. Deci nu mai trebuie să aveţi încredere în geniul fiabilităţii la italieni. Una peste alta, motorul este foarte bun. Aș spune că-l strică puţin caroseria. Nu că nu ar fi frumoasă (nu prea există Ferrari urâte), dar cu o lungime apropiată de un VW Passat și o înălţime de Chevrolet Camaro, se mai duce din aerul ăla pur și dur de Ferrari. Departe de puritate este și configuraţia cu patru locuri. Îţi iei Ferrari tocmai ca să intri în clubul oamenilor care își taie din confortul mic burghez chinuindu-se pe doar două locuri. Pe scurt, este cam burghez, iar Enzo a vrut să facă mașini pentru aristocraţi.


Dacă nu Portofino, atunci ce?

- Banii la CEC și din dobândă vă luaţi un Logan.
- Un Maserati Gran Cabrio este la fel de frumos, are patru locuri mai generoase, un motor mai mare, dar nu atât de puternic, și cam aceeași calitate a fabricaţiei la un preţ mai mic. Dar nu e Ferrari. Și asta poate conta foarte mult.
- Mai puneţi cam 50.000 de euro, la un preţ și așa măricel, de vreo 200.000, și luaţi-vă un Ferrari adevărat, 488 GTB.
- Daţi banii la săraci și mergeţi la mănăstire. Deși e probabil ca la suma asta să vă mântuiţi doar din donaţie.



LaFerrari Aperta: deschis la făcut bani


Dacă tot v-am mâncat vremea cu cel mai ieftin Ferrari (bleahhh!), să vă spunem ceva și de cel mai scump. Varianta decapotabilă a supercarului LaFerrari a fost dezvoltată în secret și vândută tot în secret, fără ca publicul să apuce să o vadă. Adică acum un an, când a fost prezentat în premieră la Salonul de la Paris, toate exemplarele, nu multe, erau deja vândute. De la un milion și ceva de euro, suma cu care pleca modelul din fabrică, Aperta a ajuns pe unele tarabe și cu șapte milioane de dolari. Ei, dar cred că poate cetăţeanul mai lăsa la un șase, hai cinci milioane. 


Utilajul are un V12 de 6,2 l de 800 CP (a cărui variantă de 6,5 l și tot 800 CP se află și pe 812 Superfast, un Ferrari mai decent ca preţ) și un motor electric de 163 CP, care adunate curat dau 963 CP și o acceleraţie de 3 secunde până la sută. (Cu mult sub 100.000 de euro vă luaţi un Lotus Exige, care are 3,3 sec. pentru 0-100 km/h.) Buuuun! Și dacă au văzut italienii ce soartă a avut Aperta și-au zis să mai apară pe la televizor. Acum au promis că, treacă de la ei, mai fac una bucată, cu numărul 210, pe care o vor vinde la licitaţie la Sotheby's, în scopuri caritabile. Ce să înţeleg prin „scopuri caritabile”? Le-o fi fost milă de miliardarul care a rămas p-afară la prima strigare? Ei se așteaptă la un preţ de trei, patru milioane de euro. Hai că e bine?



Scris de Alexandru Duțu






Comentarii

Mai multe

20 de ani de Șapte Seri, 20 de săptămâni cu super premii

20 de ani de Șapte Seri, 20 de săptămâni cu super premii

Lecții distractive de educație rutieră, în magazinele Lidl din întreaga țară

Lecții distractive de educație rutieră, în magazinele Lidl din întreaga țară

Noaptea Târziu: Suntem serioși când facem caterincă!

Noaptea Târziu: Suntem serioși când facem caterincă!

Interviu Silvana Mihai

Interviu Silvana Mihai

TIKE! SNEAKER HUB S-A DESCHIS ÎN BUCUREȘTI

TIKE! SNEAKER HUB S-A DESCHIS ÎN BUCUREȘTI

Ghidul complet al pensulelor de machiaj

Ghidul complet al pensulelor de machiaj

Ai carte ai parte

Ai carte ai parte

Chakre și drumuri revoluţionare

Chakre și drumuri revoluţionare

Cele mai citite

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit