Cullinan

Cullinan



Când domnul Rolls s-a apucat, împreună cu domnul Royce, să facă mașini, nu prea existau șosele. După mai bine de un secol, lumea s-a umplut de autostrăzi, iar Rolls Royce a ieșit în teren.



Habemus Rolls de teren


Acum 50 de ani, „Rolls de teren” ar fi sunat ca dracu. Acum 20 de ani „SUV Rolls” suna și mai urât. Dar uite că s-a întâmplat. Rușii au ieșit primii în cosmos, americanii au ajuns pe lună, Obama a dat voie bărba- ţilor să folosească toaleta femeilor, o coafură a ajuns prim-ministresa României. Deci trebuia să apară și un RR 4X4. Mai așteptăm un Ferrari diesel, eventual papuc, și pe urmă putem să încrucișăm palmele pe piept. 


Numai că cel mai scump autovehicul de teren din lume nu este SUV. Cum așa? Păi, așa ne explică oamenii cu broșurile de prezentare de la englezi: deci Cullinan nu este un SUV (Ce, Dumnezeu, SUV au toţi târleţii?!), ci este un „vehicul cu caroserie înălţată”. Aţi reţinut, da? Să nu faceţi pocinogul pe undeva să vorbiţi despre SUV. Britanicii știu că „vorba dulce mult aduce”, așa că au dat-o p-asta cu „caroseria înălţată”. Lăsaţi-mă, vă rog, să mai fac un ocoliș semantic pe lângă noul Cullinan. Platforma modelului, cea pe care se bazează și Phantom VIII, fratele mai puţin înălţat, se cheamă „Arhitecture of Luxury”. Deci nu avem platforme gen MQB, ca a nemţilor de la VW. Avem „Arhitecture of Luxury”. Altceva! Hayonul lui Cullinan se numește „The Clasp”. Animism pe faţă, frate! Orice portieră are nume de alint. M-ar interesa să știu cum se cheamă bucșa faţă dreapta. Probabil, Viorica. Dar filtrul de ulei? Propun Stamate. Parcă mă văd în service: „Bună ziua, schimbaţi-mi și mie, vă rog, pe Stamate (filtrul de ulei), uitaţi-vă puţin și la surorile Suzi (astea-s plăcuţele de frână) și poate-l schimbăm și pe semeringul Cicerone! Mulţumesc! Ne auzim la Miron, iPhone-ul meu, când sunteţi gata!” Liiceanu a scris despre BMW-ul său, Siegfrid, și despre Alfa Romeo, Marcello, dar n-a ajuns până la a boteza și cuzineţii sau clanţele portierelor. 



...sau când Rolls Royce o ia pe arătură





Dar gata cu râsul. Cullinan are 5,34 m lungime și 2,16 lăţime, cu un ampatament de 3,3 m. Înălţimea este de 1,83, așadar nu s-a înălţat prea tare nici caroseria înălţată. Interesant este că, imediat după ce ai descuiat Rolls-ul, această caroserie coboară automat cu 4 centimetri, ca să poţi urca mai ușor. Practic mașina se înclină în faţa ta. Ar fi mers să-ţi facă și pantofii. Montau deasupra pedalelor niște perii, nu era foarte greu. Îi rog pe cei de la Rolls să lucreze la un sistem care nu coboară mașina, ci înaltă proprietarul cu măcar 10 centimetri, îi scade burta cu 38 cm și îi atașează și o claie pe chelia de pe creștet. Asta invenţie! Portbagajul are între 560 și 600 de litri, iar cu bancheta rabatată, 1.930 de litri. În el încap obiecte lungi de 2.245 mm. Între portbagaj și compartimentul pasagerilor s-a montat un geam, să nu te tragă curentul dacă umblă cineva la portbagaj. 


Și acum, tehnica! Motorul este același V12 de 6,75, twin-turbo care dă 571 CP. Cam puţin pentru mărimea lui, dacă ne gândim că BMW-uri cu motoare mai mici scot deja peste 600 CP. Dar aici se cere și silenţiozitate. V12-le ăsta dă 571 CP la numai 5.000 rpm. Și un cuplu de 850 Nm la doar 1.600 rpm. Domnii de la Manchester ne spun că utilajul de lux poate trece prin șleauri de 540 mm. Adâncime. Cam puţin, dar ce vreţi? V-am spus că nu este SUV.






Deocamdată Cullinan (denumire primită după cel mai mare diamant din lume, care cântărește mai bine de jumătate de kilogram) ni se înfăţișează ca cea mai scumpă mașină off-road de serie. Nu se știe exact suma, dar lumea vorbește de vreo 300.000 de euro. Voiam să adaug „300.000 de euro, plus sau minus”, dar mi-am dat seama că este deplasat. La Rolls putem vorbi mai degrabă despre „300.000 de euro plus sau plus”.


Cifre

Motor: V12, 6,75 litri 

Putere: 571 CP/ 5.000 rpm 

Cuplu: 850 Nm/1.600 rpm 

Viteză maximă: limitată la 250 km/h 

Preţ estimat: 300.000 de euro





Pensionarii ar putea să plătească amenzi de circulaţie mai mici 


Deocamdată avem doar un proiect de lege depus la Senat. Acesta propune ca, în timp ce punctul de amendă este 10% din salariul minim brut, 1.900 de lei, pensionarii să plătească amenda corelată cu punctul de pensie, care abia în curând va crește de la 1.000 la 1.100 de lei. Bine, cei mai mulţi pensionari ar putea primi amenzi pentru că-și lasă mașina nepornită cu anii în parcările dintre blocuri. Mie mi-a venit de mult ideea să le comunic celor de la Poliţie că la volanul mașinii mele prinse de radar cu peste 200 km/h se afla mama, dar nu mi s-a ivit ocazia. Dacă intră legea asta în vigoare, mă gândesc serios s-o pun pe mama să-și ia și permis de motocicletă, ca să pot comunica „la Rutieră” că persoana care conducea motocicleta aceea cu 200 km/h era o doamnă trecută de 70 de ani. 


Întrebarea pe care mi-o pun eu dând târcoale acestui proiect legislativ este alta: ce facem cu cei cu pensii nesimţite, care, la 20-30.000 de lei pensie, iau amenzi numai pe câte vreun Q7 sau Clasa G AMG prin Dorobanţi. Punctul de pensie nesimţită cât mai e?




Încă un serviciu de bike-sharing în București 


Pegas a lansat, din 12 mai, un serviciu de bike-sharing în București. Pentru 30 de minute de bicicletă veţi plăti 1,9 lei. Pentru început vor fi 2.000 de biciclete împrăștiate peste tot prin capitală. Dar oamenii spun că, dacă va fi cerere, pot să mărească acest număr. Din câte am înţeles, poţi parca bicicleta oriunde, iar ăsta este un mare avantaj. Până acum trebuia să-ţi alegei trasee între staţiile serviciilor de închiriere. Îţi descarci aplicaţia, ţi se blochează pe card o garanţie de 69 de lei (de unde până unde fix 69?), cauţi apoi pe hartă cea mai apropiată bicicletă și asta a fost tot. Preţul pare bun. Mă gândesc însă că hoţii de biciclete își vor descărca aplicaţia numai ca să vadă direct pe smartphone de unde să fure



De Alexandru Duţu



Comentarii

Mai multe

TASTE THE CITY / VESPA BUCHAREST

TASTE THE CITY / VESPA BUCHAREST

DANIEL ARSHAM - The Alien Visual Artist

DANIEL ARSHAM - The Alien Visual Artist

Victor Nemeş - ASIA

Victor Nemeş - ASIA

Andreea Bădală

Andreea Bădală

Două scaune. Două cafele. Două I.

Două scaune. Două cafele. Două I.

Metabolismul,  un șef ce nu trebuie supărat

Metabolismul, un șef ce nu trebuie supărat

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

Cele mai citite

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit