Alin Ionescu a.k.a. Mașinistul

Alin Ionescu a.k.a. Mașinistul



Când era copil, avea mașinuțe prin toate buzunarele, ba chiar prin căptușeala hainelor, ca să încapă cât mai multe, acum o are pe Săftica – o Dacie 1100 ceva mai mare –, dar nu se oprește aici. Mai vrea un Porsche 911 clasic și mai are o obsesie pentru Peugeot 504 Coupé. Alin Ionescu descoperă constant noi povești, informații sau curiozități din lumea auto și le dă mai departe prin canalele de social media. E autentic, funny, pasionat și cu siguranță l-aș vedea traversând Alpii într-un Ferrari Testarossa. Doar e Mașinistul.



Cum te jucai cu mașinuțele când erai copil? 

Aveam mașinuțe prin toate buzunarele, ba chiar prin căptușeala hainelor, ca să încapă cât mai multe. Îmi plăcea să mă joc în pâmânt, să creez și infrastructura cu mâna mea, garaje, tot ce era nevoie. Oricum, nu scăpa întreagă nicio jucărie. Cred că de acolo a pornit și pasiunea mea către mecanică, pentru că le desfăcem, ba chiar începeam să combin piesele între ele, realizând astfel primele mele proiecte de tuning. Țin minte că am avut o mașină de poliție cu telecomandă prin fir și, pentru a o face mai rapidă, am înlocuit telecomanda cu două seturi de baterii în paralel, pe care le cuplam alternativ, pentru a avea două viteze.


Când ai realizat că poți face mai multe cu pasiunea ta pentru mașini? 

M-am angajat în presa auto în 2011, într-un moment în care aveam nevoie de un job și am avut curajul să trimit câteva mailuri către redacții. Citeam de mic reviste și cărți de specialitate, avem și o înclinații către a reține specificațiile foarte ușor, așa că m-am integrat rapid la primul meu job, la revista Top Gear. Mereu am fost fascinat de istoria auto, de inovațiile pe care le-au adus mașinile vechi la vremea lor, de poveștile care au dus la nașterea lor. Așa am ajuns să mă duc pe la evenimentele retro și am descoperit o lume la care voiam să contribui și eu cumva, să aduc poveștile către public. Bine, era și un pretext foarte bun să conduc mașinile clasice, așa că am făcut emisiunea.


Cât de important este să urmărești o poveste în clipurile pe care le realizezi? 

Poveștile sunt cele care fac mașinile vechi și mai speciale. Cum au fost moștenite din generație în generație sau cum au fost salvate de la casare, restaurate sau pur și simplu uitate prin garaje timp de zeci de ani. Iar poveștile sunt cele care atrag publicul larg, oameni care nu sunt neapărat pasionați de mașini și care astfel descoperă această lume și uneori ajung să-și cumpere sau să restaureze și ei un vehicul istoric.




Ce s-a schimbat în munca ta zilnică de când ai decis să începi proiectul Mașinistul? 

Ce fac la Mașinistul nu o percep ca pe o muncă; pur și simplu este stilul meu de viață. Descopăr constant noi povești, informații sau curiozități din lumea auto și le dau mai departe prin canalele de social media.


Toată lumea știe că deții o Dacia 1100 pe care ai botezat-o Săftica. Ai renunța vreodată la ea? 

Evident că acum nu concep să mă despart vreodată de Săftica, însă nimeni nu poate prezice exact cum va evolua piața de mașini clasice și cum se vor adapta acestea într-o lume în care propulsia electrică va deveni obligatorie. Piesele de Dacia 1100 nu sunt oricum atât de ușor de găsit ca la modelele ulterioare (1300/1310), așa că pe viitor s-ar putea să am dificultăți în a o păstra în stare de funcționare.


Știi deja care va fi următoarea ta mașină clasică? 

Ehe, lista este lungă. Am perioade și perioade în care mi se pune pata pe câte o mașină și caut toate informațiile posibile despre ea, mă uit pe site-urile de vânzări auto și fac calcule. Știu că la un moment dat mi-aș dori să am un Porsche 911 clasic, dar mai am o obsesie și pentru Peugeot 504 Coupé.


Trei mașini clasice pe care nu le-ai condus încă și pe care ți-ai dori foarte tare să le conduci? 

Mercedes-Benz SL 300 Gullwing, Lamborghini Miura și Porsche Carrera 2.7 RS.


Cel mai frumos drum pe care n-ai avut ocazia să testezi o mașină? 

Aș vrea să traversez Alpii într-o clasică, de exemplu, pe Col de la Bonnette. Se poate într-un Ferrari Testarossa?




Care este cea mai urâtă mașină pe care ai văzut-o? 

Fiecare mașină are frumusețea ei, până și Fiat Multipla sau Toyota Prius. Îmi place și Fordul Scorpio din anii ‘90 cu design american, deci eu le iubesc pe toate. Cele mai urâte mașini mi se par cele care au rămas multă vreme în producție și au tot fost restilizate, deși forma generală a caroseriei a rămas aceeași. Gen evoluția de la Dacia 1300 până la ultimele 1410 produse în 2004. Elementele cromate au fost înlocuite cu plastic negru, clanțele au fost înglobate în portiere... asta mi se pare o urâțire flagrantă a mașinilor.


Care a fost, în opinia ta, cel mai vizionar constructor auto? Dar designer? 

La constructori aș spune Tucker, dar a fost prea vizionar și nu i-a ieșit. Citroen, în schimb, este un exemplu foarte bun. Cu Traction Avant au introdus o serie de inovații care apoi au fost adoptate de toată lumea. Apoi a urmat DS, SM, GS Birotor – modele inovatoare, chiar dacă nu toate ideile au prins mai departe. Designer: Marcello Gandini. A făcut de toate: supercaruri, berline, hatch-uri. Scumpe, ieftine, simple, inovatoare. Știu, Giugiaro a făcut și mai multe, dar ce a făcut Gandini mi se pare mai fascinant. Miura, Countach, Citroen BX, Ferrari Dino, Lancia Stratos, Renault 5 Turbo, Alfa Romeo Montreal.


Există vreun model clasic de mașină pentru care ți-ai lua un an sabatic doar pentru a-l restaura? 

Sper să fac și asta în viața asta. Și aș face-o pentru orice mașină, nu sunt pretențios. Porsche 911, VW Karmann Ghia, Chevrolet Corvair, Renualt Alpine A110. Acum observ că toate au motorul în spate, deci să zicem că acesta este criteriul.


Să ne imaginăm că pleci într-un roadtrip în Cuba. Ce mașină ai alege pentru asta? 

Sper să apuc să merg în Cuba cât mai sunt mașini vechi pe străzi. Nu de alta, dar am auzit că după ridicarea embargoului începe să se schimbe peisajul. Și ca să îți răspund la întrebare, acolo aș conduce un Cadillac Coupe de Ville din ‘59.




Dream car? 

Nu am un dream car anume, ci o listă de mașini pe care să le am și să le conduc. Uite, îmi place ideea de a folosi un Ferrari 456GT ca daily driver. Am văzut că sunt relativ accesibile și în curând vor deveni istorice.


Care e cea mai inutilă dotare pe care ai încercat-o pe o mașină? 

Oglinzile virtuale de la Audi E-Tron. Aproape că nu mai puteam să parchez din cauza lor.


Trei modele clasice care sunt subestimate acum și pe care le-ai recomanda să le cumpăr. 

Umblă vorba că se vor scumpi mult și BMW-urile clasice, așa că pune mâna pe un 635 CSI, dacă poți. Piața este imprevizibilă, nu poți ști ce va fi peste ani. Nimeni nu s-ar fi gândit acum 20 de ani că Daciile Sport vor ajunge să se vândă cu peste 5.000 de euro sau că va ajunge cineva să plătească peste 10.000 de euro pe o Dacia 1300. Bine, povestea cu Daciile este doar o bulă, pentru că nu au valoare și în afara României, însă modelele de la producători consacrați produse în serie mică se vor scumpi.


Cum crezi că va arăta industria auto peste 10 ani? 

Peste 10 ani probabil că vom vedea deja o piață matură de mașini electrice. În plus, probabil că se va reglementa și problema mașinilor autonome, deci sunt șanse mari să vedem mașinile mergând de capul lor.


Battista Farina (Pininfarina) vs. Giorgetto Giugiaro? 

Battista Farina pentru Testarossa. Giugiaro pentru întreaga carieră.


67 Ford Mustang Fastback vs. 70 Chevrolet Chevelle? 

Aleg Mustangul, chiar dacă Mustangul în sine nu este o mașină atât de impresionantă. Îmi place să zic că este un fel de Dacia 1300 a americanilor. Deci Fastback-ul ar fi un fel de Dacia Sport a Americii. 


Mercedes 300 SL Guulwing vs. Aston Martin DB5? 

Gullwing. Chiar dacă mă încântă și eleganța britanică a lui DB5, și asocierea cu James Bond, 300 SL a fost o realizare tehnologică mai spectaculoasă pentru vremea ei.



Interviu de Cristian Niculae



Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender