Fotbal - Campionatul Mondial

Fotbal - Campionatul Mondial



Când să mai scriu cronica tv, dacă mă uit la televizor? O variantă ar fi să ascult comentariul și să scriu în loc să mă uit – de pildă, acum e deja 4-0 Anglia-Panama, dar io-s la baie. Sunt atât de multe meciuri, bașca pre- și post-meciuri, încât cu greu găsești timp să scrii despre ceea ce vezi. Evident, povestea acestui mondial este, pentru noi, una exclusiv televizivă. TVR nu mai depinde de ăia 4 lei pe lună de la abonați, căile bugetului se întunecă, dar se deschid. Are deci exclusivitate pentru difuzarea acestui Campionat Mondial. Zici CM, spui TVR.


CM-ul rusesc e plin de culoare. Scenografia rămâne mai retro, iar fonturile de tip chrilic subliniază conceptul. Blazonul rusesc din genericul oficial e unul Belle Epoque, cu Art Nouveau, cu bolţi ortodoxe și păpuși dolofane, dar și cu un tren care păcălește: cine să ia trenul anakarenian astăzi, în 2018, de la Ekaterinburg la Moscova? Scenografia transmisiilor e la fel de discretă. 


Statisticile clipesc elegant în colţul din stânga jos, mai detaliate decât până acum, colorate – după drapele –, iar gazonul nu cade niciodată pe plan secund. Reclamele de pe marginea terenului sunt dinamice, participă la jocul cromatic. Unde mai pui suporterii, care cu toţii au ocazia să fie vopsiţi profesionist pe faţă la intrarea în arene – nu s-ar zice că nu profită – și chiar și vestiarele, pavoazate și ele la fel de fovist. 


Pe scurt, CM Russia 2018 preferă un retro ludic sugestiei de hi-tech. Designerii au fost bine aleși, iar cei cu aparate HD au de ce să se bucure.


Poate cea mai mare inovaţie – acolo pe teren – e VAR-ul. Video assistent referee e, de fapt, un dispozitiv de ecrane și o echipă de oameni care-i pot cere arbitrului sau la care acesta poate apela pentru o hermeneutică vizuală care să ducă la o decizie corectă. Așa cum scriu însă băieţii de la Télérama, tehnica distorsionează și ea. Un contact privit cu încetinitorul poate exagera impactul, lipsa contextului poate suspenda raportul cu intenţia suspectului. Și, din nimic, chestiunea liberului arbitru dă năvală într-un loc consacrat avatarurilor luptelor de gladiatori. Oricum, VAR-ul mai întinde un pic timpul partidelor, aduce un pic de suspans și ia din quintalele de vină care stă pe umerii arbitrilor.


Mai departe însă, intră în scenă TVR, cu propriile producţii. E de muncă săptămânile astea în Calea Dorobanţilor. Mai ales că, în timp ce ne uităm la meciuri, ni se anunţă un proxim Cerb de Aur, care ar trebui să debuteze la 29 august, adică în slotul de calendar al vechii Mamaie. Cu toate bunele intenţii, cu tot cu un grup de comentatori ok, unii veniţi de la Radio, TVR are de purtat o campanie mult mai greu de câștigat decât dreptul de difuzare a CM. 


Vorbesc despre oameni. În ultimii douăzeci de ani, TVR a pierdut cam tot ce-a avut în materie de vedete. Sigur, l-a recuperat acum pe Virgil Ianţu, l-a pierdut și l-a readus pe Dragoș Pătraru, iar în materie de fotbal îl are pe Marius Mitran – care nu e totuși o voce de studio în direct.


Acum însă, cu atâtea ore de direct între meciuri – șase pe zi, în medie – telespectatorul descoperă că TVR are nevoie de oameni. La fiecare final de meci, dar mai ales seara, după ultimul, un studiou nou, cu un LCD concav și probabil scump, cu spaţiu la nivel occidental, postul public nu prea reușește să aducă chipuri și voci telegenice. Mai e ceva: pauza de publicitate de după meci pare foarte lungă, atât de lungă, încât ești tentat să muţi pe Digi.


Poate de aici ar trebui să ia și TVR exemplu în privinţa timingului: nu pui 10 minute de publicitate între meci și comentarii, ci plasezi reclamele pe parcurs. Coada de cometă a unei zile de CM e emisiunea de pariuri (moderatorul Tudor Furdui nu are nici el cine știe ce carismă), unde există niște băieţi cu haine de pe aleea Castanilor din Piaţa Sudului – niște băieţi care mă întreb ce naiba fac acolo (înţeleg că ei sunt de la un soi de grup parodic muzical numit Noaptea târziu). Așadar, acum, că-i 6-0 deja, zic așa: TVR poate urca, ok, are niște bani de infrastructură, dar îi mai trebuie oameni. Pe ăștia îi câștigi greu și-i pierzi ușor.


De Alexandru Matei


Foto: Getty Images





Comentarii

Mai multe

Moromeții 2

Moromeții 2

Institutul Cultural Român, de la instituţie la brand cultural

Institutul Cultural Român, de la instituţie la brand cultural

TASTE THE CITY / VESPA BUCHAREST

TASTE THE CITY / VESPA BUCHAREST

DANIEL ARSHAM - The Alien Visual Artist

DANIEL ARSHAM - The Alien Visual Artist

Victor Nemeş - ASIA

Victor Nemeş - ASIA

Andreea Bădală

Andreea Bădală

Două scaune. Două cafele. Două I.

Două scaune. Două cafele. Două I.

Metabolismul,  un șef ce nu trebuie supărat

Metabolismul, un șef ce nu trebuie supărat

Cele mai citite

'Uite cine dansează' în vechile studiouri de film naţionale

'Uite cine dansează' în vechile studiouri de film naţionale

HBO a lansat 'Trei femei', o miniserie cu o distribuţie spectaculoasă

HBO a lansat 'Trei femei', o miniserie cu o distribuţie spectaculoasă

Taboo, un nou serial HBO România

Taboo, un nou serial HBO România

Pro TV a lansat

Pro TV a lansat "Ai noștri", un serial nou, românesc

Viitorul din televizor

Viitorul din televizor

„WOWBiz” si „Teo Show” revin luni, 29 august, cu noi sezoane, la Kanal D!

„WOWBiz” si „Teo Show” revin luni, 29 august, cu noi sezoane, la Kanal D!

Fetele încep mai devreme:  Star Darlings, franciza Disney,  o ploaie de nume și de copyrighturi

Fetele încep mai devreme: Star Darlings, franciza Disney, o ploaie de nume și de copyrighturi

Ce știm sigur despre noul Urzeala tronurilor

Ce știm sigur despre noul Urzeala tronurilor

România TV și Antena 3 sunt cele mai vizionate canale tv de știri în aceste zile. De ce?

România TV și Antena 3 sunt cele mai vizionate canale tv de știri în aceste zile. De ce?

Ceaiul de la ora 8

Ceaiul de la ora 8