Curățenia pământului

Curățenia pământului


În interiorul aspiratorului, adică în casele oamenilor, experienţa, spartă în zeci de mii de fărâme, era reprodusă la scară mai mică, e drept, dar cu exact aceeași intensitate. Evident, casa noastră nu făcea excepţie. Uneori aveam chiar senzaţia că mama este cea care dădea tonul și ritmul curăţeniei de primăvară. Și era de neînduplecat.


Mi-aduc aminte că într-o zi - să tot fi avut 9 ani pe-atunci - m-a trimis cu tata să batem covoarele în curtea din spate. Timp de patru ore, cât ne-am muncit cu acei monștri pufoși de Cisnădie, tata mi-a făcut apologia muncii în doi, demonstrându-mi, mai mult din vorbe decât din fapte, cât de ușoară devine munca dacă e împărţită: adică dacă eu ţin covorul și el îl lovește să scoată praful. "Dar știi cum ar fi și mai ușor?", mi-a spus apoi cu o voce mult prea didactică pentru firea lui: "Ar fi mai ușor dacă eu aș ţine și tu ai da." Și i-a aplicat covorului lovitura de graţie. 


Multă vreme după ce am venit în București, am păstrat cu sfinţenie ritualul curăţeniei de Paște, așa cum îl înţelesesem eu în copilărie, crezând că dacă îmi primenesc casa an de an e suficient să-mi fie bine. Până într-o zi în care, printr-o întâmplare pe care o să o povestesc cu o altă ocazie, cu casa vraiște și sufletul bucăţi, am descoperit că adevărata curăţenie trebuie făcută mai întâi în inima și în mintea mea și abia apoi poate fi pecetluită cu o ședinţă bună de bătut ori aspirat covoare.


Iar lucrul acesta, în ciuda teoriei tatei, nu este o muncă de echipă, ci un efort individual, pentru care nu există scurtătură.


Iată câteva idei numai bune să vă purifice trupul și mintea (odată cu sufletul, dar acolo nu mă bag), să vă facă viaţa mai curată, mai frumoasă și mai luminată.


1. În fiecare dimineaţă, imediat după ce te-ai trezit, fă câteva exerciţii de respiraţie, timp de 5 minute. Iată o tehnică simplă, cu un efect psihologic remarcabil: respiră adânc, menţine apneea trei-patru secunde, apoi expiră încet-încet, imaginându-ţi că, odată cu aerul, elimini toate tensiunile din corp. Repetă ritualul seara, chiar înainte de culcare.


2. Meditează asupra zilei ce urmează, pentru ca nimic să nu te ia pe nepregătite. Yoginii obişnuiesc să facă acest lucru stând în cap, dar poţi obţine acelaşi rezultat stând jos, cu ochii închişi.


3. În loc să te încrâncenezi asupra problemelor tale, învaţă să-ţi vizualizezi visele. Foloseşte-ţi imaginaţia. Găseşte-ţi o poziţie confortabilă, relaxează-ţi umerii, lasă-ţi braţele să cadă pe lângă corp, odihneşte-ţi mâinile pe coapse, cu palmele în sus, lasă bărbia să coboare spre piept şi închide ochii. Respiră adânc un minut sau două. Perfect! Acum imaginează-ţi că ai ajuns în cel mai relaxant loc în care ţi-ai dori să fii (pe malul unui lac, pe un vârf de munte, pe o plajă exotică) sau imaginează-ţi că cea mai puternică dorinţă a ta s-a împlinit.


4. Ia-ţi suplimentele nutritive cu o combinaţie de sucuri 100% naturale, pe care le-ai preparat singur(ă) acasă. Şi nu ignora substanţele adaptogene (existente în plante), care au capacitatea de a înlătura stresul prin modificarea inputului hormonal. Cei mai eficienţi adaptogeni sunt ginsengul (asigură reglarea steroizilor) şi rodiola (echilibrează nivelul de adrenalină şi cortizol).


5. Caută să ai o dietă bogată în vitamina C, B5 şi magneziu, substanţe care reglează nivelul de adrenalină.


6. Nu te supraaglomera cu prea multe îndatoriri şi proiecte, concentrează-te asupra unui singur lucru odată; fă o pauză de cinci minute la fiecare două ore; nu-ţi lua niciodată de lucru acasă; weekendul este sacru.


7. Pe parcursul zilei, fă mai multe pauze, în care… să nu faci nimic. Cel mult poţi asculta o muzică liniştitoare. Studiile recente au arătat că oamenii se relaxează mai bine cu muzică şi aromaterapie, decât dacă se implică într-o activitate intelectuală (de exemplu, să joace şah).


8. Găseşte-ţi un hobby. Fă-ţi o mică grădină sau ai grijă măcar de o plantă… un bonsai, de exemplu.


9. Mergi în vacanţă (sau măcar într-un weekend prelungit) cel puţin o dată la trei luni, pentru a-ţi reface forţele. Planifică-ţi o „vacanţă tratament”, în care să-ţi îngrijești trupul şi spiritul. Într-o clinică spa, de exemplu, sau în vârf de munte, la o cabană uitată de lume.


10. Schimbă-ţi alimentaţia. Purific-o! Este o modalitate excelentă pentru a scăpa de oboseală şi de toate efectele ei secundare. Spune adio snackurilor, dulciurilor, alcoolului, ţigărilor, măcar o săptămână (nutriţioniştii spun că aceasta e durata optimă a unui regim de purificare). Te vei simţi destul de rău în primele trei zile (dureri de cap, ameţeli, greaţă, iritabilitate), dar rezultatele pe termen lung merită din plin orice sacrificiu. Pentru a ameliora aceste simptome, foloseşte ceaiuri şi tincturi speciale, care grăbesc procesul de eliminare a toxinelor şi echilibrează organismul.


11. Asigură-te că dormi cel puţin 8 ore pe noapte. Somnul este singura modalitate de refacere a circuitelor cerebrale şi are o capacitate remarcabilă de întărire a sistemului imunitar. Statistic, femeile dorm în medie şapte ore şi jumătate pe zi, cu aproximativ 15 minute mai mult decât bărbaţii. Renunţă deci la petreceri şi dă-i corpului tău ocazia să se refacă. Dacă nu reuşeşti să adormi, relaxează-te 20 de minute într-o baie caldă, parfumată cu un amestec de uleiuri esenţiale de lavandă, trandafir, eucalipt şi neroli şi bea o cană de ceai de muşeţel îndulcit cu miere de tei.


12. Cultivă-ţi prietenii. Persoanele care socializează săptămânal au o memorie mai bună şi nu au probleme de concentrare, arată un studiu făcut în Statele Unite pe un eşantion de 3.000 de persoane.


13. Alege-ţi partenerul cu grijă. Un studiu făcut pe 100.000 de cupluri căsătorite a arătat că problemele cronice de sănătate afectează ambii parteneri, dar și că o căsnicie fericită îi face pe ambii parteneri mai sănătoși.


de Lioara Bradu

Foto: Getty Images

Comentarii

Mai multe

TASTE THE CITY / VESPA BUCHAREST

TASTE THE CITY / VESPA BUCHAREST

DANIEL ARSHAM - The Alien Visual Artist

DANIEL ARSHAM - The Alien Visual Artist

Victor Nemeş - ASIA

Victor Nemeş - ASIA

Andreea Bădală

Andreea Bădală

Două scaune. Două cafele. Două I.

Două scaune. Două cafele. Două I.

Metabolismul,  un șef ce nu trebuie supărat

Metabolismul, un șef ce nu trebuie supărat

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

Cele mai citite

Cu ce ne imbracam in functie de zilele saptamanii?!

Cu ce ne imbracam in functie de zilele saptamanii?!

Femeile celebre ale României

Femeile celebre ale României

Cum construim Echilibrul interior: atelier de dezvoltare personală

Cum construim Echilibrul interior: atelier de dezvoltare personală

17 produse cosmetice pentru un chip mai proaspăt şi mai frumos

17 produse cosmetice pentru un chip mai proaspăt şi mai frumos

Spărgătorii de timp

Spărgătorii de timp