Tu pe câte like-uri ţi-ai vinde datele personale?

Tu pe câte like-uri ţi-ai vinde datele personale?



De ceva timp datele personale au început să aibă mare căutare pe piaţă, iar dacă, până nu demult, acestea erau dorite și furate de hackeri, mai nou, datele personale sunt căutate de companii, pentru că oferă acces la personalitatea și dorinţele oamenilor, de la cele mai frivole la cele mai intime. Așadar, cea mai importantă resursă nu mai este petrolul, ci o reprezintă datele, de orice fel.



Acum orice activitate îţi este monitorizată, fie că te uiţi la un film pe Netflix, ieși la plimbare sau stai în trafic. Toate aceste activităţi rămân undeva într-un cloud, iar datele vor fi folosite de unul dintre giganţii din tehnologie, precum Google, Facebook sau Amazon. Google poate vedea ceea ce oamenii caută, Facebook, tot ce se distribuie (poate chiar mai mult), Amazon, tot ceea ce se cumpără. 


În cel mai tolerabil caz, am putea crede că datele personale ne sunt colectate, de la agenda telefonică la site-urile pe care le accesăm, doar cu intenţia de a facilita capacitatea companiilor de a ne furniza apoi reclame, aplicaţii conexe, care se pliază pe interesele noastre, motiv pentru care am fi înclinaţi să credem că într-un fel suntem ajutaţi să explorăm și să găsim mai ușor lucrurile care ne plac. Într-o anumită măsură este adevărat. 


Cred că problema cu colectarea datelor are trei niveluri de complexitate, ce se dezvoltă organic unul din celălalt. Nivelul de bază este cel în care datele sunt colectate și vândute celor interesaţi să te transforme în potenţialul lor client, pentru ca apoi să fii bombardat cu informaţii. În această fază este construit un mediu prin care persoana ta fizică sau virtuală se va prezenta în lume: de la haine la telefon și popcornul pe care îl savurezi la film. Modelul de business al Facebook este bazat în mare parte pe culegerea datelor personale și vânzarea acestora către publicitari și dezvoltatorii de aplicaţii. 


Urmează următorul nivel, unde cel mai periculos element este un proces de autosugestie: lumea ne va fi prezentată cel mai aproape de gustul nostru, motiv pentru care vom tinde să credem că alegerile noastre sunt perfect îndreptăţite, că diversitatea lumii, în materie de calitate și bun-gust, se restrânge cu perfecţiune la ceea ce noi apreciem. Mai mult, această colectare și utilizare a datelor ne limitează, ne întunecă spectrul alegerilor, ne fidelizează, și vom alege mereu doar ce am ales. 


Și astfel ajungem la cel de-al treilea nivel, cel în care informaţia din jurul nostru este utilizată de anumiţi jucători, fie ei oameni sau companii, pentru a ne manipula alegerile și percepţiile. Este cunoscut faptul se pot construi sisteme de a înţelege personalitatea utilizatorilor, în funcţie de like-urile pe care le-au dat pe Facebook. Având astfel la dispoziţie câteva zeci de like-uri, sistemul putea ghici culoarea pielii sau orientarea sexuală a cuiva. Analiza a 150 de like-uri revela informaţii care puteau fi necunoscute până și părinţilor individului respectiv. 


Așadar, atunci când ţi se spune din trei surse sau mai multe că România este condusă de soroșiști, și doar la asta ești expus, începi să crezi ce ţi se spune. Într-o situaţie normală poate că ne-am putea bizui pe elementul critic, dar când toate sursele de informaţii pe care le-am permis în jurul nostru merg în aceeași direcţie, este ușor ca elementul critic să amuţească și să te lași dus de val. Cred că ne aflăm pe această pantă alunecoasă pentru că ne încântă atât de tare să suprapunem imaginea noastră asupra lumii, încât ajungem să cedăm imaginii noastre mai abstracte (nume, orientare sexuală, date de naștere, alegeri politice etc.) chiar și detalii intime, precum fotografii personale sau conversaţiile private. 


Jocurile-chestionar de tipul ”Ce personaj ești din serialul Friends” au ajuns să fie distribuite de milioane de utilizatori, utilizatori care, cu sau fără știinţa lor, și-au pus la dispoziţie datele personale și pe ale prietenilor. 


La început nu ni s-a părut mare lucru să permitem unei aplicaţii accesul la memoria internă a telefonului, acum suntem aproape obișnuiţi să permitem accesul la camera foto, microfon, gestionarea apelurilor, mesaje și gps unui simplu joc video. Ne întrebăm de ce ar avea nevoie acces la agenda telefonică și să-i dăm permisiunea să realizeze apeluri, dar nu ne gândim prea mult și continuăm. 


Facem asta dintr-o lipsă de educaţie, ne-am trezit într-o oază de tehnologie și acces la informaţii, dar nu a stat nimeni să citească partea plictisitoare despre date și permisiuni - pentru că există, și tot timpul vor exista, indivizi care vor să facă rău sau să profite de naivitatea altora. 



De Florin Cașotă

Foto Getty Images



Comentarii

Mai multe

Victor Nemeş - ASIA

Victor Nemeş - ASIA

Andreea Bădală

Andreea Bădală

Două scaune. Două cafele. Două I.

Două scaune. Două cafele. Două I.

Metabolismul,  un șef ce nu trebuie supărat

Metabolismul, un șef ce nu trebuie supărat

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

DIGI FM are 3 ani, sărbătoriți în direct cu Smiley! CA SĂ ȘTII.

Ce nu lipsește de la mesele festive românești?

Ce nu lipsește de la mesele festive românești?

Pink Martini | 1, 2 decembrie 2018 | Sala Palatului

Pink Martini | 1, 2 decembrie 2018 | Sala Palatului

Interviu Adrian Tapciuc

Interviu Adrian Tapciuc

Istoria Carnavalului de la Veneţia

Istoria Carnavalului de la Veneţia

Cele mai citite

Electronic Arts România, locul în care se produce, printre altele, FIFA

Electronic Arts România, locul în care se produce, printre altele, FIFA

Diana Vasilescu, mintea limpede din spatele jocurilor din telefonul tău

Diana Vasilescu, mintea limpede din spatele jocurilor din telefonul tău

La 10 ani, pe site-uri porno

La 10 ani, pe site-uri porno

Țara care nu a avut de ales

Țara care nu a avut de ales

Nokia relansează modelul 3310. Cât va costa?

Nokia relansează modelul 3310. Cât va costa?

Balena albastră e în casă, nu pe internet

Balena albastră e în casă, nu pe internet

Laptopul, încotro?

Laptopul, încotro?

Tehnologie pentru 2017

Tehnologie pentru 2017

7 gadgeturi de folosit în weekend

7 gadgeturi de folosit în weekend

Exclusiv. Interviu: Dragoș Stanca - Thinkdigital

Exclusiv. Interviu: Dragoș Stanca - Thinkdigital